• 0480-94 000 (Mån-Tor. 9-17, Fre 9-16)
  • info@outnorth.se
Blank

Många kan säkert relatera till hat kärleken som uppstår inför ett intervallpass. Du ska anstränga dig till ditt absoluta yttersta, men när du genomfört passet uppstår en nästan oslagbart skön känsla. Förutom att intervaller ger dig en rejäl utmaning så har träningsformen flera fördelar att hämta för dig som vill bli en bättre löpare.

Go Outnorths utomhusträningsexpert Christian Ericsson älskar löpning och springer gärna långt och länge. Men för att bli bättre under distanspassen krävs det en del kortare, intensivare intervallpass, berättar han. – Jag behöver intervallpass dels för att bli snabbare och dels för att förbättra min hållning under långpassen. Vilket gör att jag får ett effektivare löpsteg. 4 minuter intensiv löpning och 2 minuter aktiv vila är Christians recept på ett bra grundupplägg. – Under de fyra minuterna springer jag så fort jag kan, under den aktiva vilan går jag eller småjoggar. Oftast går jag för att samla så mycket kraft som möjligt, jag vill vara pigg under de intensiva intervallerna och nå den hastighet jag vill.

Lägg upp passet på en timma där en uppvärmning på 10–15 minuter kommer först, därefter 16-20 minuter är högintensivt, med 2 minuters aktiv vila mellan intervallen och slutligen 10–15 minuter nedvarvning.


Tävla mot dig själv

Christian använder en Suunto Ambit gpsklocka för att hålla koll på tiden och hastigheten, det är ett jättebra verktyg, men det går bra även utan, försäkrar han. – Förslagsvis kan du ju mäta upp en sträcka en kilometer och ha som mål att hinna springa den. Hans bästa tips för att få upp farten är att tävla mot sig själv. – Sätt upp en hastighet eller en kilometertid, som mål.

När jag äter innan intervallpasset är av stor vikt för hur jag kommer prestera. -Innan ett intervallpass är i princip enda gången då jag tänker på när i förhållande till träningspasset jag äter. Se till att maten fått smälta åtminstone en timma innan du sätter igång. Sedan är det viktigt att du får i dig något direkt när du kommer hem igen efteråt. För dig som vill bli en bättre löpare är intervallpassen nästan ett måste, menar Christian. – Genom att lägga in intervallpass i din träning kommer du förbättra dina kilometertider och få ett starkare, stabilare och framför allt ett effektivare löpsteg.

Exklusivt på outnorth.se - Två övningar som stärker löpsteget och gör dig uthålligare!

1. Gummibandssteg

Ett gummiband är det perfekta träningsredskapet – det väger inget så du kan ta med det ut i spåret och det är enkelt att använda.

Trä gummibandet runt ett träd eller en stolpe och sätt det runt din ena vrist.

Ta ett kliv fram med benet i gummibandet som om du tar ett löpsteg.
Behåll stabiliteten i höften, det är viktigt att den är rät och inte faller ut eller in. Du kommer snabbt känna om eller var du är svag! Kliv tillbaka till utgångsläget och upprepa.


Man kan tro att det är tvärtom, men det är benet som är kvar på backen som du tränar, det är ju det benet som tar dig framåt i steget. Övningen gör dig stark i löpsteget och du kan göra den både innan och efter ett pass. Är du trött när du gör den känner du lättare var den Jag burkar köra övningen enligt klockan (framåt, åt sidan, bakåt, åt andra sidan), 15 reps/sida. Upprepa med andra benet.

2. Enbensknäböj mot träd

Den här övningen ger dig ett uthålligare löpsteg och en förbättrad hållning!

Ställ dig mitt emot ett träd eller annat lämpligt att hålla dig i, lyft ena benet bakåt och gå ner i en enbensböj. Det är viktigt att höften, knät och foten bildar en rak linje, titta neråt så att du har full koll på detta.

Du ska använda händerna! Har du inte stöd är risken större att du gör fel, knät sviktar inåt och höften skjuter ut. När du gått så långt ner som du kan med bibehållen kontroll vänder du upp till utgångsläget. Vill du kan du i nedersta läget sätta i den andra foten och ställa dig upp med båda. 
Gör 10 reps/ben x 3.

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!

Jämför produkterJämför

Toolbar example

Klicka på -symbolen för att börja jämföra produkter

Genom vårt verktyg för att jämföra produkter kan du enkelt se och jämföra olika egenskaper på våra produkter.
Informationen varierar beroende på vilka produkter du väljer, exempelvis färger, vattentätt. tillgängliga storlekar, vikt, batteritid och mycket mer.
- Helt enkelt lite lättare för dig att hitta rätt produkter!

    Ta bort val

    Mina favoriterSe dina favoriter

    Toolbar example

    Klicka på -symbolen för att lägga till i favoriter

    Här hittar du de senaste produkterna som du markerat som favoriter. För att visa alla produkter som du har lagt till kan du enkelt logga in
    på Mina sidor och klicka på fliken Mina Favoriter.
    - Allt det bästa på ett ställe!