• 0480-94 000 (Mån-Tor. 9-17, Fre 9-16)
  • info@outnorth.se

Köpvillkor

Köpvillkor

OutnorthOutnorth AB har organisationsnummer 556709-7349, VAT SE 556709734901

Kontaktuppgifter till Outnorth:
Tel: 0480-94 000
Mail: info@outnorth.se
Fax: 0480-94 099
Adress: Borgmästaregatan 5, 392 35 Kalmar
Outnorth ingår inte avtal med minderåriga utan målsmans godkännande. Nedan följer övriga köp- och leveransvillkor som Outnorth tillämpar:
Leveranser
Hos Outnorth kan du beställa både lagervaror som vi själva lagerhåller och så kallade beställningsvaror. Beställningsvaror har vi inte lagerförda i vårt eget lager, utan de måste först beställas från vår leverantör. Innehåller din order minst en beställningsvara så inväntar vi beställningsvaran före leverans. Det framgår tydligt på respektive produkt om det är en beställningsvara eller lagervara. Om din order endast innehåller lagervaror så skickas din order normalt inom 2-3 vardagar.

Om din order endast innehåller lagervaror och du väljer ”Prioriterad leverans” så kommer vi att skicka din order från vårt lager samma dag, förutsatt att din order är lagd före klockan 16.00 en vardag. Är din order lagd efter klockan 16.00 så kommer den att skickas från vårt lager nästkommande vardag. ”Prioriterad leverans” är ej valbart om din order innehåller beställningsvaror. Tjänsten ”Prioriterad leverans” har en kostnad på 49 kr.

Vi erbjuder även möjligheten till hemleverans genom PostNord. När du väljer hemleverans så kommer dina varor att transporteras hela vägen fram till din dörr. PostNord kommer att avisera dig via telefon för att bestämma tid för leverans. Normalt kan du välja mellan olika tvåtimmars-intervaller på vardagar mellan 07.00 och 17.00, observera att vissa avvikelser kan förekomma gällande längden på intervaller och utkörningstider beroende på vart du bor. Vid hemleverans ingår även tjänsten "Prioriterad leverans", se ovan. Tjänsten ”Hemleverans” har en kostnad på 99 kr. För fullständiga villkor och information se www.postnord.se.

Observera att skrymmande produkter (som exempelvis skidor och cykelvagnar) skickas enbart via hemleverans oavsett om andra val har gjorts i kassan (som exempelvis val av utlämningsställe).

Vi reserverar oss för faktafel och för eventuell slutförsäljning. När vi skickar din order från vårt lager kommer du att få ett mail som talar om att din order är skickad.
Returer
Outnorth erbjuder 30 dagars öppet köp. Vill du under denna tid returnera din vara ber vi dig fylla i och bipacka vår returföljesedel som också finns under Kundtjänst. Öppet köp gäller inte underkläder som trosor, kalsonger och badkläder eller monterade varor som skidor. Med retur menas byte och/eller återköp. Vid byte bjuder vi på returfrakten, vid återköp tar vi en kostnad för returfrakt på 29 kr. För att se fullständiga villkor kring byten och återköp, se respektive rubrik nedan.

Vid retur inom Sverige måste du använda vår medföljande returetikett. Vi reserverar oss för att vi ej har möjlighet att hämta ut din retur om den skickas med egen returetikett, som rekommenderat brev eller om returen läggs direkt i postens brevlådor.

När du returnerar en vara är det mycket viktigt att varan returneras i säljbart skick, i oskadad originalförpackning och att alla eventuella lappar och manualer också skickas med. Använd inte originalförpackningen som yttre emballage för då riskerar denna skadas. Du får inte heller tejpa, klistra fast returetikett eller dylikt direkt på originalförpackningen. En skadad originalförpackning medför att du kommer att debiteras 100 kr. Med originalförpackning menar vi exempelvis skokartong. Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen (t ex en blisterförpackning) så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas.

Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten var förpackad i, det vill säga påsen eller kartongen vi skickade din vara i. Om varan är använd i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att prova varan förbehåller vi oss rätten till att använda ett värdeminskningsavdrag, med hänvisning till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i Sverige.

BytenOm du vill byta en eller flera varor så görs detta fraktfritt med medföljande returföljesedel och returetikett. Följ instruktionerna för byte på returföljesedeln, klistra fast returetiketten på emballaget och lämna in hos närmaste postombud.

Byte går endast att göra till vara med samma eller lägre pris än den ursprungliga varan. Vill du byta till en dyrare vara behöver du göra ett återköp, se Återköp under våra köpvillkor. När du byter till en vara med lägre pris kommer mellanskillnaden att återbetalas till dig. Har du valt att betala med faktura är det fakturan du fick med det ursprungliga köpet som ska betalas. Detta gäller även vid byte till vara med lägre pris. Då ska det nya, lägre, beloppet betalas på fakturan (inklusive eventuella avgifter som frakt- och fakturaavgift). Om du är osäker på vilket belopp du ska betala, kontakta vår kundtjänst.

Vi reserverar oss för att den vara du vill byta till kan vara slut i lager när vi mottar din retur. I det fallet görs ett återköp istället.
ÅterköpÅterbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar. Observera att vid återköp så tar vi ut en kostnad för returfrakt på 29 kr som kommer att dras från återbetalningen till dig. Du ska fortfarande använda den bifogade returetiketten då vi reserverar oss för att vi ej har möjlighet att hämta ut din retur om den skickas med egen returetikett, som rekommenderat brev eller om returen läggs direkt i postens brevlådor. Genomför du ett återköp och ett byte i samma retur, blir hela returen fraktfri. När betalning mot faktura skett kontaktar Svea dig via epost för att få dina kontouppgifter. Önskar du returnera delar av din order och samtidigt valt betalsätt faktura betalar du endast in beloppet för de varor du väljer att behålla. Returnerar du hela din order krediteras fakturan när vi mottagit din retur. Ett bekräftelsemail samt en kreditfaktura skickas via epost.

Har du betalat med presentkort kommer ett nytt presentkort skapas till dig med motsvarande värde.

Om du angett rabattkod i samband med ditt köp och sedan vill returnera din order går det givetvis bra. Har du samtidigt valt återköp räknas rabattkodsbeloppet av på returen. Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan förblir förbrukad.
Retur av kampanjvaraOm du har köpt en vara som berättigar dig till en gåva eller rabatt på annan vara, så måste sagd gåva/rabatterad vara returneras tillsammans med varan som berättigade dig gåvan eller rabatten. Om detta inte följs, så kommer värdet på gåvan eller rabatten att dras av från den återbetalda summan.

Vid byte kan gåva eller rabatt ej tillgodoräknas annan vara, gåva eller lämnad rabatt kan ej heller överföras till annan order.
BetalningNär du handlar hos Outnorth.se inom Sverige kan du välja mellan kortbetalning, faktura (via Svea), delbetalning (via Svea), Outnorth konto (via Svea), direktbetalning bank, Paypal eller postförskott.

Vilka betalningsalternativ vi erbjuder är beroende på vilket land du befinner dig. Det framgår tydligt vilka val du har för betalning när du kommer till det steget i köpprocessen. Kortbetalning erbjuder vi för alla regioner.

Väljer du KORTBETALNING så kan du känna dig trygg i att vi använder kryptering så du inte riskerar att dina kortuppgifter hamnar i orätta händer. Vi har ett SSL Certifikat utställt av Comodo. Vi genomför korttransaktionen i samarbete med DIBS payment services (www.dibspayment.com) och Svenska Handelsbanken. Vi har tillägget 3D Secure på våra kortbetalningar. Detta är en tjänst som du som kortanvändare kan välja till hos kortutgivaren och som ger dig ett extra skydd vid alla betalningar med kort över Internet. De kortanvändare som inte har detta tillägg berörs inte av att vi har tjänsten kopplad till vår sida.När du lägger din order kommer vi att reservera beloppet på ditt kort till dess att vi levererar din order ifrån oss, då dras beloppet från ditt kort.

Vid betalning via FAKTURA samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Outnorth överlåtna till Svea Ekonomi AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Svea på telefon 08-51 49 31 13 eller skicka ett mail till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se.

Väljer du OUTNORTH KONTO kommer du att samla dina köp på en månadsavi som du kan välja att betala direkt eller dela upp på flera månader. Outnorth konto erbjuds i samarbete med Svea Ekonomi. Se fullständiga villkor här: http://webpay.svea.com/sv/swe/kontovillkor/

Räkneexempel: Vid kreditbelopp på 10.000 kronor, återbetalningstid 12 månader, årsränta 19,50 % och en månatlig aviavgift på 29 kronor är den effektiva räntan 28,76 %. Då ska kontohavaren betala 12.876 kronor. Observera att krediten är räntebärande från det datum då din order skickas från vårt lager.

Väljer du DELBETALNING så kan du genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB teckna ett kontokreditavtal och därmed delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det betalningsalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan. I vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor kan du ringa 08-51493113 för närmare information.

Betalningsalternativ Ränta Uppläggningsavgift Aviavgift
6 månader räntefritt 0,00% 195 SEK 29 SEK
12 månader räntefritt 0,00% 295 SEK 29 SEK
Köp nu, betala senare 0,00% 0 SEK 29 SEK
Allmänna villkor samt Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här: http://webpay.svea.com/sv/swe/kontovillkor/

Väljer du DIREKTBETALNING BANK så kommer du under köpprocessen att slussas till din banks hemsida för att där godkänna köpet. Även denna tjänst genomför vi i samarbete med DIBS payment services.

Väljer du PAYPAL så kommer du att slussas vidare till Paypals hemsida, där du kan slutföra betalningen.

Betalningsalternativet POSTFÖRSKOTT gäller bara för leverans inom Sverige. För denna tjänst tar vi ut en avgift på 59 kr.
LeveranssättVi har samarbete med Posten och FedEx vid leveranser och använder följande leveranstjänster

Posten varubrev A-post. Detta använder vi för mindre varor med lägre värde inom Sverige. Kuvertet eller paketet levereras normalt dagen efter i din brevlåda
Posten postpaket. Godset skickas med Posten och du aviseras antingen genom en avi i din brevlåda eller genom ett sms till din mobil. Du hämtar din sändning på Postens utlämningscenter. Väljer SMS så kan du hämta din försändelse redan dagen efter att vi skickat den. Denna tjänst används framför allt inom Sverige.
FedEx ekonomi. Godset skickas med FedEx och du aviseras genom ett e-postmeddelande. Vi använder framför allt FedEx för internationella transporter. Du kan läsa mer om FedEx och leveranstid till din hemort på www.fedex.se.
Inom Sverige är fraktkostnaden normalt sett 29 kr inklusive moms, dock är det vid vissa tillfällen gratis frakt som då framgår i kassan. Detta gäller ej för vissa skrymmande produkter (som t.ex. Muurikka 100) där fraktkostnaden är högre och framgår i kassan. För dessa produkter finns ingen fraktfrigräns.
TransportansvarVi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottagit paketet och reklamerar det direkt till postombudet. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.

Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig eller fram till ditt postombud. Har du inte mottagit ditt paket inom rimlig tid, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Vid skadad originalförpackning kommer du att debiteras 100 kr.
Outlösta paketFör varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr. Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad enligt prislista.ReklamationerOm du vill reklamera en vara så kontakta alltid kundtjänst på info@outnorth.se. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Du kommer då att få en returfraktsedel. Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar.Force MajeureVi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.Personuppgifts- och anti-SPAM policyAlla personuppgifter som du lämnar till Outnorth.se hanteras med största respekt. Vårt sätt att samla och lagra information följer Personuppgiftslagen, SFS 1998:204. Lagen bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU.

DIBS som är vår PSP (Payment Service Provider) uppfyller kraven för PCI DSS
Personuppgifterna skyddas mot externa intrång
Som kund har du rätt att begära utdrag av registrerade uppgifter
Som kund har du rätt att begära ändring av registrerade uppgifter
Som kund har du rätt att begära att uppgifterna raderas.
Outnorth medverkar ej till att skicka sk SPAM. Som kund till oss kan du få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation du initierar. Du kan även få e-post, sms eller annan direktreklam med information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation. E-postutskick från tredje part eller rörande varor eller tjänster som ej är direkt relaterade till vår verksamhet förekommer ej. Vid automatiskt utskick kan du som kund enkelt avregistrera dig via en länk i e-postmeddelandet. Detta kan ske utan att du som kund måste göra en inloggning eller liknande.

Vi förbinder oss att inte på något sätt lämna ut eller sälja vidare de personuppgifter som vi inhämtar från våra kunder. Vi inhämtar bara den information som vi behöver för att kunna behandla din order och informationen används bara av oss själva samt de partner vi använder för att kunna genomföra köpet. Exempel på partners är PSP (Payment Service Provider) och Kreditgivare samt banker. I vårt fall DIBS payment services, Sveasamt respektive bank.
SäkerhetFörsök till bedrägeri med t ex falska eller stulna kortuppgifter polisanmäls. Vi loggar IP adresser i samband med att betalning genomförs för att kunna använda dessa vid en eventuell polisanmälan.Cookies (kakor)En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på många webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

Att webbplatsen innehåller cookies
Vad dessa cookies används till och
Hur cookies kan undvikas
Outnorth använder cookies. Dels för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan, inloggning, lagt något i varukorgen osv. Outnorth hänvänder även cookies för att mäta trafik och för att kunna utvärdera marknadsföringsinsatser. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket funktionaliteten på sidorna att sluta fungera. Detta eftersom webbplatsen kommer tycka att det är en helt ny besökare för varje sidladdning!

Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av kakor eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Ni kan läsa mer om kakor hos PTS eller på Wikipedia
PrisgarantiHar du köpt eller ska köpa en produkt hos Outnorth som du hittar billigare någon annanstans så bjuder Outnorth på mellanskillnaden på produkten.

För att ta del av prisgarantin så behöver du enbart kontakta kundtjänst med ditt ordernummer samt en länk till den andra butiken där det går att utläsa att det är samma vara och priset på produkten. Alternativt skicka med butiksnamn och telefonnummer om det är en fysisk butik. Vi kontrollerar priset och ersätter dig med mellanskillnaden.

Villkor:

Garantin gäller för svenska vanliga butiker och nätbutiker som säljer i SEK till kunder bosatta i Sverige (d.v.s. det skall vara ett svenskt bolag)
Garantin gäller i 7 dagar efter att kunden genomfört en beställning hos Outnorth.
Priset gäller enbart butikens ordinarie pris, ej tillfälliga kampanjer eller rea-priser.
Garantin gäller ej auktioner.
Priset måste vara inklusive frakt- och administrativa avgifter.
Garantin gäller enbart om varan går att köpa i butiken där kunden hittat priset, d.v.s. den får inte vara slut i lager.
Det måste vara exakt samma vara, d.v.s. samma färg, storlek, utförande, årsmodell och antal i förpackning.
Det gäller enbart leveranser inom Sverige.
Kunden måste inkomma med en länk till butiken där man kan utläsa att det är samma märke, modell och storlek (skärmdump godtas inte). Är det en fysisk butik skall butiksnamn, telefonnummer samt pris finnas med.

Jämför produkterJämför

Klicka på -symbolen för att börja jämföra produkter

Genom vårt verktyg för att jämföra produkter kan du enkelt se och jämföra olika egenskaper på våra produkter.
Informationen varierar beroende på vilka produkter du väljer, exempelvis färger, vattentätt. tillgängliga storlekar, vikt, batteritid och mycket mer.
- Helt enkelt lite lättare för dig att hitta rätt produkter!

    Ta bort val

    Mina favoriterSe dina favoriter

    Klicka på -symbolen för att lägga till i favoriter

    Här hittar du de senaste produkterna som du markerat som favoriter. För att visa alla produkter som du har lagt till kan du enkelt logga in
    på Mina sidor och klicka på fliken Mina Favoriter.
    - Allt det bästa på ett ställe!