TEL: 0480-94 000 Mån-Tor. 9-19, Fre 9-16
 
Välj varumärke...

Toppsäljande varumärken

  • The North Face
  • Haglöfs
  • Didriksons
  • Fjällräven
  • Bergans
  • Woolpower
  • Osprey
  • Houdini
  • Suunto
  • 2XU
  • Arc'teryx
  • Salomon
{{cartModel.aHeader.qty_order}}
{{aProduct.item_data.name | truncate:26}}
{{aProduct.item_data.price_sum_formatted.incl}}
{{aProduct.item_data.brand}}

{{aProduct.item_data.name | truncate:26}}

Färg: {{aProduct.item_data.color}}

Storlek: {{aProduct.item_data.size}}

Lagerstatus: {{aProduct.item_data.stock_text}}
Antalet har ändrats till aktuellt lagersaldo
{{aProduct.item_data.quantity}}
{{aProduct.item_data.price_sum_formatted.current}}
{{aProduct.price_org_sum_formatted.current}}
{{aSubProduct.item_data.brand}}

{{aSubProduct.item_data.name | truncate:26}}

Färg: {{aSubProduct.item_data.color}}

Storlek: {{aSubProduct.item_data.size}}
Antalet har ändrats till aktuellt lagersaldo
{{aSubProduct.item_data.quantity}}

{{aProduct.item_data.name}}
{{aProduct.item_data.price_sum_formatted.incl}}
{{cartModel.aList.sh.item_data.name}}
{{cartModel.aList.sh.item_data.price_sum_formatted.incl}}
{{cartModel.aList.pa.item_data.name}}
{{cartModel.aList.pa.item_data.price_sum_formatted.incl}}
Totalt {{cartModel.aHeader.total_formatted}}
 
 
Haglöfs är svenskt friluftsliv samlat i ett varumärke. Oavsett om du söker adrenalin eller naturens lugn har Haglöfs det du behöver. Med över 90 år i outdoorbranschen förstår Haglöfs användarnas behov och kvalitetskrav. Det gäller även själva grundtanken bakom produkterna, som att alla kläder ska kunna ingå i ett lager-på-lager-system för att fungera under några av människans mest extrema och krävande förhållanden. 

Damkläder>>

Herrkläder>>

>>Skor

L.I.M>>

>> Ryggsäckar

>> Sovsäckar

Toppsäljare Haglöfs Byxor

Haglöfs RYGGSÄCK N:o 1
RYGGSÄCK N:o 1 är en hyllning till Haglöfs 100-åriga historia. Det är samtidigt en ryggsäck som förbinder svensk hantverkstradition, familjen Haglöf och företaget Haglöfs samlade kunskaper och passion för produktutveckling och design.

När Haglöfs närmade sig sitt 100-årsjubileum diskuterades hur detta skulle uppmärksammas. Ganska tidigt stod det klart att den produkt som skulle manifestera jubileet skulle vara en ryggsäck, eftersom det var med ryggsäckar Wiktor Haglöf en gång i tiden startade sin verksamhet. Uppdraget att ta fram ryggsäcken gick till Håkan Nyström och hans team inom affärsområde Hardware.


När Håkan och hans team började diskutera hur de skulle gå tillväga enades man rätt snabbt om en sak: ryggsäcken skulle vara 100 % Made in Sweden, innebärande att allt material, alla leverantörer och all produktion skulle vara från Sverige. I den globaliserade värld som Haglöfs arbetar i idag var det en rejäl utmaning som skulle innebära ett antal problem att lösa på vägen.


Inspirationskällan till RYGGSÄCK N:o 1 var en av de första ryggsäckar som Wiktor Haglöf själv lanserade på marknaden 1916, som då kallades ryggsäck N:o 6. En enkel och stilren ryggsäck med ett stort huvudfack och två mindre fickor på säckens framsida. Med detta som utgångspunkt började Haglöfs designers och produktutvecklare att arbeta med den nya ryggsäcken, gav den en modern siluett och linjer som mer liknar dagens estetik. Några grundläggande produktegenskaper som växte fram under arbetet var att man ville skapa en tidlös produkt som var i det närmaste outslitlig. Den skulle hålla i minst 100 år och den skulle åldras med värdighet.


Att 2014 producera en ryggsäck 100 % Made in Sweden skulle visa sig både lätt och svårt – av samma anledning: det finns inte så många leverantörer att välja på. Till exempel finns det inga tillverkare av dragkedjor, plastspännen eller kardborrband i Sverige och flera produktdetaljer som man normalt knappt ens behöver fundera på tvingade arbetsgruppen att tänka i nya banor. Många av de lösningar man kom fram till innebar också en resa tillbaka i tiden där Haglöfs fick förmånen att samarbeta med många skickliga yrkesmän och -kvinnor inom svensk hantverkstradition.


– Det är med stolthet vi kan presentera RYGGSÄCK N:o 1 – en produkt som i allra högsta grad är värdig att representera våra första 100 år. Det har varit en rejäl utmaning att nå våra högt ställda mål, men jag kan utan tvekan säga att det vi har åstadkommit är inget mindre än ett mästerverk, säger Håkan Nyström, chef affärsområde Hardware.


RYGGSÄCK N:o1 är avancerad i sin enkelhet och full av tekniska finesser – men framför allt är den tillverkad för att hålla länge och tänkt att kunna gå i arv. På insidan av ryggsäckens lock finns en etikett där det är tänkt att ägaren ska skriva sitt namn och ange vilka år hon eller han använt säcken. På så sätt kan man i framtiden följa ryggsäckens väg över flera generationer – kanske så länge som 100 år.


RYGGSÄCK N:o 1 är producerad av SACCI i Dalarna – det företag som Wiktor Haglöfs söner, Rolf och Hans Haglöf startade när man i mitten av 1970-talet sålde Haglöfs Ryggsäcksfabrik AB. De arbetade vidare med produktion av ryggsäckar och bärsystem till militären, sjukvården och skogsindustrin – och var även under en övergångsperiod producent av ryggsäckar åt Haglöfs. Genom samarbetet med familjen Haglöf har cirkeln slutits samtidigt som Haglöfs har fått möjligheten att producera RYGGSÄCK N:o 1 inte långt ifrån den plats i Dalarna där allt började en gång i tiden.


– Att arbeta med enbart svenska leverantörer och material producerat i Sverige är stort. Att få knyta ihop säcken på det sätt som vi gjort i detta arbete genom att ha fått möjligheten att samarbeta med familjen Haglöf – och att veta att Wiktor Haglöfs son, Hans Haglöf, vid 84 års ålder lagt sin hand i produktionen av varje ryggsäck är inget annat än unikt, avslutar Håkan Nyström.

Corker Medium
Corker Medium är en fin dagturssäck med semihårt skal som gör att säcken håller formen även när den inte är fullpackad. Stadgan och den stora sidoutgången gör att det är lätt att komma åt i säcken och att få överblick av innehållet.
 

Haglöfs kataloger


Bläddra i Haglöfs produktkataloger. Se de senaste produkterna och hämta inspiration till din vardag.
Copyright © 2008-2014 Outnorth - web05