Tillbaka
  • 0480-94 000 (Mån-Tor. 9-17, Fre 9-16)
  • info@outnorth.se

Vanliga frågor

Order

Hur vet jag om min order har blivit mottagen?Det skickas alltid ett ordererkännande till den e-post du har uppgivit vid beställningen. Har du inte fått ett mail så har beställningen inte gått igenom eller kan en felaktig e-postadress vara angiven. Kontrollera gärna din skräppost så att mailet inte har hamnat där. Är du osäker så kontakta gärna kundtjänst.Hur gör jag om jag vill komplettera eller ändra min order?Detta går tyvärr inte att göra själv. Har du valt att betala med kort, direktbetalning eller PayPal kan vi inte lägga till något på din order eftersom vi inte har möjlighet att höja beloppet på din order. I det fallet måste du lägga en ny order på de delarna du vill lägga till. Har du valt att betala med faktura eller postförskott kan du kontakta kundtjänst som kan hjälpa dig att lägga till produkter på din order. Detta under förutsättning att din order inte är plockad, packad eller skickad ännu.Hur gör jag om jag vill avbryta en order som jag lagt?Kontakta kundtjänst via mail eller telefon så hjälper vi dig med detta under förutsättning att din order inte är plockad, packad eller skickad ännu. Är den skickad så måste du hämta ut paketet och skicka tillbaka det till oss.Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?Hämtar du inte ut paketet du beställt debiteras du 300 kr för outlöst paket.Hur kan jag se status på en redan lagd order?När du loggar in på Mina Sidor så ser du statusen på dina order. Inlogg till detta skapas i och med att du lägger en order.
Hur gör jag om vi är ett företag som vill handla med en leveransadress och en annan fakturaadress?Skicka ett mail till info@outnorth.se med följande information: Vad ni vill beställa, leveransadress, fakturaadress, organisationsnummer, eventuell märkning av fakturan samt namn och telefonnummer till kontaktperson. Denna typ av order skickar vi som företagspaket. Frakt tillkommer på 49 SEK inklusive moms och fakturaavgift på 50 SEK inklusive moms.Är alla priser på outnorth.se inklusive moms?JaVad kostar frakten inom Sverige?Standardfrakten inom Sverige är fri vid ordervärde över 395 kr och kostar normalt 29 kr för order under 395 kr.
Hur mycket måste jag handla för, för att få det fraktfritt inom Sverige?Den fraktfria gränsen går vid 395 kr.
Jag bor i Sverige men vill skicka varor till ett annat land, hur lägger jag en order?Om du önskar beställa till ett annat land behöver du lägga din order från vår internationella websida; www.outnorth.com

Returer

Jag vill göra ett återköp, hur gör jag?
I ditt paket finns en returetikett och en returföljesedel som vi rekommenderar att du använder (konsumentverket har även ett standardformulär som går att använda, hittas här. Vi rekommenderar dock att du använder bifogad följesedel och etikett för snabbast hantering av din retur). Fyll i returföljesedeln, lägg den och produkten/produkterna i en förpackning, klistra returetiketten utanpå paketet och lämna in hos ett postombud.

När vi hanterar ditt återköp kommer vi att göra en återbetalning eller kreditera din faktura, beroende på vilket betalsätt du valt. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi mottagit din retur. Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar. När betalning mot faktura skett kontaktar Svea dig via epost för att få dina kontouppgifter. Önskar du returnera delar av din order och samtidigt valt betalsätt Svea betalar du endast in beloppet för de varor du väljer att behålla. Returnerar du hela din order krediteras fakturan när vi mottagit din retur och du betalar endast kostnaden för returfrakt på 49 kr. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Svea på telefon 08-51 49 31 13 eller skicka ett mail till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se.
Vänligen observera att det tas ut en kostnad för returfrakt på 49 kronor.
Om du angett rabattkod i samband med ditt köp och sedan vill returnera din order går det givetvis bra. Har du samtidigt valt återbetalning räknas rabattkodsbeloppet av på returen. Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan förblir förbrukad. Däremot skapar vi nytt presentkort vid retur.
Jag vill göra ett byte, hur gör jag?
I ditt paket finns en returetikett och en returföljesedel som vi rekommenderar att du använder (konsumentverket har även ett standardformulär som går att använda, hittas här. Vi rekommenderar dock att du använder bifogad följesedel och etikett för snabbast hantering av din retur). Önskar du byta till en annan produkt noterar du det på returföljesedeln. Ange vilken produkt samt eventuell färg och storlek du önskar att byta till. Lämna in paketet hos ett postombud.
Det går även bra att byta till helt annan produkt så länge den kostar lika mycket eller mindre än den vara du ursprungligen beställt. Byter du till en vara med lägre pris kommer vi att kreditera mellanskillnaden.
Vi reserverar oss för att varan du önskar byta till kan vara slutsåld när vi mottar din retur. I det fallet häver vi köpet och krediterar summan för returen.
Vid byten bjuder vi på returfrakten och har du både byte och återköp i din retur tas ingen kostnad för returfrakt ut.
Jag vill göra en reklamation, hur gör jag och vilka garantier har jag?Finns det möjlighet att ta en bild på varan du vill reklamera, och på så sätt visa oss problemet så underlättar detta hanteringen av ditt ärende. Skicka bilden i ett mail till info@outnorth.se samt skriv vad det är som hänt och hur du har använt produkten/produkterna. När vi har mottagit informationen kommer vi att återkomma till dig hur vi går vidare i ärendet. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt.Jag har skickat tillbaka en vara och vill veta status, hur gör jag?Din retur hanteras så snart vi har mottagit den och i turordning som den har kommit in. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi har hanterat den. Du kan även se din returorder på Mina Sidor.Behöver jag betala en faktura om jag ska göra ett återköp?
En kostnad för returfrakt på 49 kronor tas alltid ut vid återköp. Byten är dock fraktfria och har du både byte och återköp i din order tas ingen kostnad för returfrakt ut. För att betala retur-fraktkostnaden på 49 kronor använder du originalfakturan.
Behåller du delar av din order betalar du för produkterna du behåller samt returfrakt och fakturaavgift. Vi kommer kreditera resterande belopp när vi har hanterat ditt återköp.

Har du betalat din faktura kommer Svea att kontakta dig om tillvägagångssätt för att få dina pengar återbetalade. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Svea på telefon 08-51 49 31 13 eller skicka ett mail till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se.

Hur hanteras mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto/rabattkupong vid en retur?Har du använt en rabattkod du fått på köpet i en kampanj och gör en retur med valet återbetalning kommer vi att räkna bort rabattkodens värde från det återbetalda beloppet. Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan det förblir förbrukat. Om du däremot betalat för ett presentkort kommer vi att skapa ett nytt till dig om du gör en retur. Det nya presentkortet skickas via mail till dig.

Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja på?Kortbetalning (Visa, MasterCard), Direktbetalning (Swedbank, Handelsbanken, Nordea, SEB), SVEA Faktura, Svea Delbetalning, Outnorth konto, Postförskott och PayPal.
Kan jag som privatperson välja faktura och sedan en annan leveransadress?Nej, vi har tyvärr inte den möjligheten. Vid faktura eller delbetalning skickas alltid din order till din folkbokföringsadress. Det går däremot bra att få en annan leveransadress om du väljer kortbetalning, direktbetalning, postförskott eller PayPal.Kan man som företag betala mot faktura?Ja det går bra. Du väljer då att fylla i ert organisationsnummer.
Kan man som företag eller kommun betala med faktura med en fakturaadress och en leveransadress?Ja det går bra. Du behöver då skicka denna ordern via ett mail till oss. Det vi behöver är: Vad ni vill beställa, er leveransadress, fakturaadress, och organisationsnummer. Hur vi ska märka fakturan, samt ett namn och telefonnummer till en kontaktperson hos er. Vi kommer då skicka ut ordern samt i efterhand skicka en faktura till er faktura adress.Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?Det är 14 dagars betalningstid. Önskar du förlänga förfallodatumet vänligen kontakta Svea på telefon 08-51 49 31 13 eller skicka ett mail till kundtjanst.sveawebpay@sveaekonomi.se.
Hur säkert är det att betala med mitt kreditkort på Outnorth?Ett av betalningsalternativen på Outnorth är kortbetalning. När du ombeds lämna ditt kortnummer så befinner du dig på en krypterad sida. Transaktionen genomförs i samarbete med DIBS betalväxel som är nordens ledande betalväxel och är PCI certifierat. DIBS betalväxel är ett börsnoterat företag och använder den av VISA och MASTERCARD utvecklade 3D Secure kopplingen i sin betalväxel. Outnorth har även ett SSL certifikat för att du som kund skall kunna känna dig trygg i att ingen annan får tillgång till informationen som du lämnar ifrån dig på våra betalsidor. Det kortare svaret på frågan om du som kund vågar lämna ut ditt kortnummer är "JA - på våra betalsidor kan du göra det, men vi rekommenderar inte att du skickar iväg ditt kortnummer i ett mail. Vill du läsa mer om vad alla dessa termer innebär så lämnar vi länkar här:
DIBS
SSL Certifikat
När debiteras mitt kort om jag väljer kortbetalning?När du gör beställningen reserveras pengarna på ditt kort och sedan dras de när vi skickar din order till dig.
Jag känner mig osäker på att lämna ut mitt personnummer eller mina kortuppgifter, hur ska jag kunna handla?Du kan då välja att betala med postförskott. Då fyller du bara i ditt namn, adress, epostadress och telefonnummer och du betalar när du hämtar ut ditt paket på ett utlämningsställe nära dig.Hur använder jag mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto/rabattkupong?Inne i kassan, under betalningsalternativen, finns en ruta där du skriver in din kod (den innehåller 16 tecken och har bindestreck mellan var fjärde). När du skrivit in den så klickar du på ”aktivera”. Då kommer motsvarande summa att dras bort från ordern.Jag får ett felmeddelande när jag ska lägga en order – hur gör jag?Följande fel inträffade då ordern skulle sparas ”No order rows where found” Ordern sparades inte - prova om det går att backa ett steg och försöka igen. Prova att stänga webläsaren och öppna den igen.Det ligger fortfarande kvar en reservation på mitt konto trots att jag avbrutit min order?Denna reservation kommer att släppa inom några arbetsdagar. Gör den inte det - kontakta din bank så kommer de att hjälpa dig med detta.
Pengarna är dragna från mitt konto men jag har inte fått någon orderbekräftelse på min e-post?Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig reda ut vad som har hänt. Det är bra om du har transaktionsnumret till hands när du kontaktar oss. Det är även bra om vi får reda på vilket belopp ordern är på och när den är gjord. Innan du kontaktar oss så är det bra om du dubbelkollar så att pengarna inte har kommit tillbaka till ditt konto.Jag vill ändra i min order men pengarna har redan dragits från mitt konto?Så länge du vill byta till något som är billigare så går det bra. Kontakta vår kundtjänst så kommer vi hjälpa dig med detta. Vill du däremot byta till något som är dyrare så behöver vi ta bort din order och du får lägga en ny.

Leverans

Levererar ni utanför Sverige?Ja vi levererar till större delen av världen. Välj aktuell marknad längst ner på hemsidan. Därefter kan du i kassan se om vi skickar till det aktuella landet.Vad har ni för leveranstid?
Om vi har de produkter du har beställt i lager så skickar vi din order inom 2-3 vardagar. Behöver vi däremot beställa hem delar av din order från leverantör så skickar vi den inom 7-10 arbetsdagar.

Har du endast köpt lagervaror kan du i kassan välja ”Prioriterad leverans” till en kostnad av 49 kr. Detta innebär att vi skickar din order samma dag om din order är lagd före 16.00 en vardag. Är din order lagd senare skickar vi den nästkommande vardag.

I kassan kan du även välja ”Hemleverans” till en kostnad av 99 kronor. Du får då ditt paket levererat hem till dörren och bokar med Postnord vilken tid du vill få paketet levererat. Beställer du före klockan 16.00 skickar vi samma dag, annars nästkommande vardag (gäller endast varor vi har i lager samt ej monterade produkter).
Hur vet jag om min order är levererad från Outnorth?När vi skickar din order så skickas det ett mail till dig om att din order är på väg. Du får även ett separat mail med spårningsinformation så att du kan följa din order via Postnords hemsida.Hur vet jag när jag kan hämta min order hos mitt postombud?När din order finns att hämta ut så skickar Postnord ett SMS till dig med information.
Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt paket?Ditt paket ligger kvar hos postombudet i 2 veckor. Efter den tiden så skickas ditt paket tillbaka till oss. Hämtas det inte ut så blir du debiterad 300 kr för outlöst paket.Jag bor i närheten av Växjö, kan jag hämta min order direkt på plats?Vi har dessvärre inte möjlighet att lämna ut din order på vårt lager utan alla ordrar inom Sverige skickas med Postnord.
Vad händer om jag fått en leveransbekräftelse från Outnorth men ingen avisering från posten?Du kan spåra din order via spårningsinformationen du får i samband med att ordern skickas. Kontakta vår kundtjänst om ordern verkar ha fastnat på vägen. Finns den på ditt utlämningsställe kan du hämta ut ordern med din legitimation och det kollinummer ordern har.
Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten?Först och främst säger du till om detta när du hämtar ut paketet på posten. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras. När du gjort detta så kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

Produkter

Jag önskar kompletterande information om en produkt, vart vänder jag mig?Saknar du information om en produkt får du gärna kontakta vår kundtjänst på info@outnorth.se eller 0480-94 000 så hjälper de dig.Jag saknar mått för en produkt jag vill köpa, hur gör jag?De allra flesta produkter, som det är olika storlekar på, har en flik som heter ”Storleksguide” som ligger bredvid ”Mer info” och ”Omdömen”. Finns inte denna så kontakta kundtjänst.

Kontakt

Jag hittar inte det jag söker på denna sida hur kontaktar jag er?Du kan kontakta oss både via mail info@outnorth.se och via telefon 0480-94 000.
Vilka öppettider har kundtjänst?Våra öppettider är Måndag – Torsdag 9-17 och Fredag 9-16.

Övrigt

Jag är student, hur gör jag om priserna inte är rabatterade?Du ska ha fått en rabattkod från Mecenats sida som du ska ange i kassan. Var noga med att se till att du skriver koden exakt som den står på sidan. Om det ändå inte fungerar, vänligen kontakta kundtjänst.
Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!

Jämför produkterJämför

Klicka på -symbolen för att börja jämföra produkter

Genom vårt verktyg för att jämföra produkter kan du enkelt se och jämföra olika egenskaper på våra produkter.
Informationen varierar beroende på vilka produkter du väljer, exempelvis färger, vattentätt. tillgängliga storlekar, vikt, batteritid och mycket mer.
- Helt enkelt lite lättare för dig att hitta rätt produkter!

    Ta bort val

    Mina favoriterSe dina favoriter

    Klicka på -symbolen för att lägga till i favoriter

    Här hittar du de senaste produkterna som du markerat som favoriter. För att visa alla produkter som du har lagt till kan du enkelt logga in
    på Mina sidor och klicka på fliken Mina Favoriter.
    - Allt det bästa på ett ställe!