Att ”hålla” under tävlingssäsongen

Nu har träningssäsongen övergått i tävlingssäsong. Att pressa kroppen, bryta ner den för att sen ge den precis den tid den behöver för att stärka sig för att klara belastningarna ännu bättre nästa gång, har bytts ut mot fokus på att vila tillräckligt, och att bibehålla teknik, rörlighet och fart.

Idag sprang jag 3km max för att se hur min status var, jag hade tappat 14sek sedan träningssäsongens toppnoteringen i mars, innan vi körde GODZone-tävlingen på Nya Zeeland. Därefter har fler tävlingar följt på. Dem har inte krävt min maxhastighet på löpning, och fokus har legat på att återhämta efter dem för att orka med nästa. Så det stämde bra med planen att ha tappat några sekunder.

IMG_3429

Eftersom våra tävlingar involverar både överkroppen och underkroppen så får vi ju en bra variation för kroppen. Men det innebär också att det inte får uppstå problem någonstans i kroppen som riskerar att hindra en från att tävla. Alla rörelser med ben och armar utgår från bålen där de sitter, så att ha en stark bål med tillräcklig rörlighet är förstås mycket viktigt för att hålla sig snabb och pigg. Jag lägger ner 4-6 timmar i veckan för att stärka den och att behålla rörligheten. Det blir allt ifrån att stretcha baksida lår medans jag borstar tänder till att göra 3min höftlyft på golvet på frukostrasten.

 

IMG_3322

 

Forspaddling under GODZone Adventure Race 2016, Foto: Alexandre Socci

 

IMG_3410

Stretch av höftböjare och framsida lår.

Jag försöker hitta så ”stora” stretchövningar som möjligt, sådana som involverar så stor del av kroppen samtidigt som möjligt. Jag tycker att Yogan är en bra inspirationskälla till sådana övningar. De övningarna kräver också ofta att man är fullständigt närvarande och fokuserad för att verkligen ”gå in i kroppen” och hitta balans och olika rörelser.

Ha en fortsatt bra försommar!

//Christian

Kommentarer är avstängda.