Binär symfoni

– Var inte rädd för att bli trött.

Dessa ord myntade en svensk löperska för några år sedan och det är mitt överlägset mest använda mantra.

För visst är det så, att man är mest nervös eller spänd innan en aktivitet eller tävling man vet kommer att vara hård. När du väl är mitt upp i en intervall eller annan obehaglig situation som kräver ditt allt, är man så pass inne i nuet att man inte är rädd längre. Det är som om man tappar kontrollen en stund innan man finner den igen då sinnena är på sin spets.

Mjuka och mysiga ord från en varm och mysig person.
jl

Jag tycker dock detta mantra är underbart att använda inför och under tävling eller en riktigt hård träning.

Om man löper dessa ords mening fullt ut triggas man av tanken om vad som händer om man medvetet ser till att tappa kontrollen. Maximalt.

En tråd på träningsforumet Funbeat behandlade detta för en tid sedan. En medlem vill veta vad som händer om han under ett 10k löplopp går totalt bananas och verkligen försöker gå in i väggen genom att köra så ”#¤&#/ hårt att han befann sig långt utanför sin komfortzon där allt är kallt, mörkt, ondsint och helvetets eldas smeker din rygg medans Lucifer den själve sitter på dina axlar och vrålar på…(vad pratar han för språk?) och nyper dig i skinnet under armen där det gör så ont…

Huvva! Snacka om att utsätta sig för smärta.

Så vad hände då? Jo, han blev riktigt, riktigt trött och gick nästan in väggen men kom i mål och persade dessutom på distansen! Vad vill jag komma med detta berusade inlägg? jo, var inte så rädd att bli trött för du klarar av mycket mer än du tror.

Dagens visa ord levereras av en som (tidigare) gärna huserat i zonen kallad kuddrummet även under tävling.

Den något förvirrade rubriken  är en konklusion av dagens garagepass på trainern. Tanken var först att jag skulle bege mig ut på räsern och nosa på några Stravasegment jag haft blicken på en tid. Dessutom tänkte jag lägga en ny rutt från Strandvägen vid Sollentunavallen upp till Sankt Eriks kyrka där det inte finns något redan. Ytterst anmärkningsvärt!

Då regnet inte ville ge sig förpassades jag dock till garaget och trainern. Uppbunkrad med VM i MTB från Sydafrika på datorn och en ny het spinninglista på Spotify var tanken att damma av 7x5min intervaller 7 – 10 slag över tröskeln.

Se så vackert det blev.
data

data2

Min tröskelnivå är 155 – 157 vilket motsvarar runt 87% av max. Nu ville jag gå över tröskeln och jag körde alla på ca 165. Det motsvarar ca 92% av max. Hela passet kändes sådär najs bara ett intervallpass kan göra ibland och jag kände ingen syra alls vilket förhoppningsvis skvalrar om en högre tröskel. Det skulle vara kanon!
nittotvå.jpg

Så, rubriken syftar till den konstnärliga pulskurva Suunto Movescount spottade ur sig efter passet. Är man nörd så är man!

Nästa gång du skall träna eller tävla använd en gratis prestationshöjare som slår de dyraste kosttillskotten: rotera order Var inte rädd för att bli trött!, i ditt huvud!

Kör hårt

 

Kommentarer är avstängda.