Bli en bättre löpare med intervaller

Många kan säkert relatera till hatkärleken som uppstår inför ett intervallpass. Du ska anstränga dig till ditt absoluta yttersta, men när du genomfört passet uppstår en nästan oslagbart skön känsla. Förutom att intervaller ger dig en rejäl utmaning så har träningsformen flera fördelar att hämta för dig som vill bli en bättre löpare.

Outnorths utomhusträningsexpert Christian Ericsson älskar löpning och springer gärna långt och länge. Men för att bli bättre under distanspassen krävs det en del kortare, intensivare intervallpass, berättar han.

– Jag behöver intervallpass dels för att bli snabbare och dels för att förbättra min hållning under långpassen. Vilket gör att jag får ett effektivare löpsteg.

4 minuter intensiv löpning och 2 minuter aktiv vila är Christians recept på ett bra grundupplägg.

– Under de fyra minuterna springer jag så fort jag kan, under den aktiva vilan går jag eller småjoggar. Oftast går jag för att samla så mycket kraft som möjligt, jag vill vara pigg under de intensiva intervallerna och nå den hastighet jag vill. Lägg upp passet på en timme där en uppvärmning på 10-15 minuter kommer först, därefter 16-20 minuter högintensivt, med 2 minuters aktiv vila mellan intervallen och slutligen 10-15 minuter nedvarvning.

Tävla mot dig själv
Christian använder en Suunto Ambit gps-klocka för att hålla koll på tiden och hastigheten, det är ett jättebra verktyg, men det går bra även utan, försäkrar han.

– Förslagsvis kan du ju mäta upp en sträcka en kilometer och ha som mål att hinna springa den.

Hans bästa tips för att få upp farten är att tävla mot sig själv.

– Sätt upp en hastighet eller en kilometertid, som mål.

– När jag äter innan intervallpasset är av stor vikt för hur jag kommer prestera. Innan ett intervallpass är i princip enda gången då jag tänker på när i förhållande till träningspass jag äter. Se till att maten fått smälta åtminstone en timma innan du sätter igång. Sedan är det viktigt att du får i dig något direkt när du kommer hem efteråt.

För dig som vill bli en bättre löpare är intervallpassen nästan ett måste, menar Christian.

– Genom att lägga in intervallpass i din träning kommer du förbättra dina kilometertider och få ett starkare, stabilare och framförallt eller effektivare löpsteg.

Kommentarer är avstängda.