Den tuffa träningsperioden över!

Hej alla glada!

Sist jag skrev här på bloggen så hade jag en intensiv träningsperiod framför mig och det var dags att ta nästa steg i träningen mot kommande mål. Nu är den tuffare träningsperioden över och det har varit fantastisk att kroppen svarat så fint på träningen. Ett av mina stora mål den här säsongen är ju som jag nämnt tidigare VM i Lågdistans Triathlon som går i Motala den 27/6. Därför börjar det nu bli dags att träningen blir lite mer fokuserad på att få upp farten i benen och att vi bygger upp istället för bryter ned.

I snart två år har jag tagit hjälp med mitt träningsupplägg av en coach. Hon sköter planeringen och strukturerar upp allting och jag sköter arbetet. Vi tränar inte ihop så som man gör med en personlig tränare utan hon lägger upp en plan och så stämmer vi av tillsammans varje vecka hur det går och om något ska justeras och så vidare. En stor fördel med att ha den hjälpen är att jag bara behöver fokusera på att få träningen gjord och behöver inte ägna någon energi åt eventuell tveksamhet om jag kommer vara tillräckligt förberedd inför tävlingarna eller om jag gjort rätt på vägen dit. Eftersom vi jobbat ihop i ett tag så känner hon mig väl och jag litar blint på att det hon säger åt mig att göra är helt rätt för mig.
Det finns väldigt många duktiga atleter som inte har en coach eller PT och jag säger inte att vägen till framgång är att ha en coach. Hårt måste man jobba oavsett men jag tror att man minskar risken att bränna ut sig, träna för hårt samt att det minskar skaderisken. En stor fördel för egen del är att eftersom jag själv inte har någon mångårig erfarenhet av hårdare träning så är just risken att jag kör på för hårt överhängande och då även  ökad skaderisk Jag vill ju vara hel och kunna tävla 2, 5 och 10 år också.

löpning med hanneke

Min fantastiska coach som var på plats under Ironman Kalmar 2014, som även är en stark triathlet själv, Hanneke Boon.

Så den tuffa perioden av träning är alltså över inför årets mål. Grovjobbet ska vara gjort och nu är det ”bara” att förvalta det på bästa sätt. Styrkan som inte finns nu i benen kommer inte att skapas de här sista tre veckorna innan Motala.

Vad har jag då gjort som är så tufft? Jo, perioden startade med ett träningsläger i Nice med ett gäng träningskompisar. Där blev det en hel del cykling i franska alperna, men även härlig löpning längs med beachen. Kan låta väldigt flott och det var det också. Fördelen med att åka iväg med ett gäng likasinnade kompisar är att det verkligen blir fokus på träning och återhämtningen blir optimal samtidigt som det är kul och träna i vackert väder och på fina platser. Något jag lärt mig är att det är lättare än man tror att anordna egna träningsläger. Om man inte har så många likasinnade vänner kan ett träningsläger verkligen vara fantastisk för att hitta nya vänner, bli inspirerad och samtidigt få massor tips från andra.
Men om man har ett gäng vänner man delar intresset med så är det otroligt enkelt att åka iväg själv. Och vill man köra lite mer budget så funkar det precis lika bra att åka några mil bort, hyra en stuga och bara träna massor en helg. Sverige fungerar precis lika bra som södra Europa. Det viktigaste tycker jag är att komma hemifrån och vara med kompisar man trivs med. När man kommer hemifrån slipper man vardagssysslorna och du kan fokusera på träningen bättre men man får även mer kvalitativ vila mellan passen jämfört med när man är hemma.

Träningspass Nice

Träning i berg ger både självförtroende, styrka och träningsglädje.

Så för att summera mina tuffare träningsperioder blir det alltså fler helger hemifrån och mer timmar i både cykelsadeln och löparskorna. Eftersom jag har ett heltidsjobb så blir det också mer planering för att få ihop veckorna.

Under kommande veckor fram till VM kommer jag ha en vilovecka nu närmast där jag tränar ca 60% av normal träningsdos. Jag kommer också starta i två tävlingar för att få tävlingsfart i benen. Den ena tävlingen är en halvmara (21 km) som gick på Svalbard nu i helgen och den andra är en triathlontävling på Olympisk distans (1500m simning, 40 km cykling och 10km löpning).
Bästa sättet att uppleva nya ställen verkligen att kombinera resan med en tävling. Så jag passar på att slå två flugor i en smäll och dra till Svalbard och springa med isbjörnarna!

svalbard

I nästa inlägg kommer jag förmodligen få läsa min raceplan som jag tänkt göra inför årets största tävling… VM!

Träna hårt men smart, hörs snart!

Kommentarer är avstängda.