Det börjar med ett andetag

Jag heter Martin och är en av idrottarna i Outnorth Adventure Team. Den senaste tiden har jag varit tvungen att stå vid sidan om när mina lagkamrater förbereder sig för den ena tävlingen mer utmanande än den andra pga av skador.

Men jag har inte latat mig, istället har jag börjat intressera mig för vad som utlöser dessa skador varje gång jag lägger i en högre växel i träningen och börjat utbilda mig till fys-tränare. I min nya roll har jag kunnat hjälpa lagkamrater och kollegor att förhoppnigsvis undvika vissa fallgropar och spetsa till deras förutsättningar ytterligare.

Varför kommer skadorna då? Det har jag frågat mig och börjat studera  fysiologi, anatomi och träningslära på STAC i Ronneby vilket gett mig en syn på vad som kan vara bakomliggande orsaker till att skador vissa skador uppstår.

Mitt viktigaste verktyg som jag numera använder i min roll som coach är screening, dvs en nulägesanalys av klientens fysik.

För att kunna förklara varför en screening är viktig behöver först förtydliga vissa begrepp som tex ”core”

Core-träning är ju ett mode ord idag men vad betyder det egentligen och vilka muskler innefattas av detta begreppet?

Efter vad jag kunnat utröna är ” core” vårt eget ”lyftarbälte” och består av transversus abdnominus, diafragma och bäckenbotten där transabd bildar väggarna, diafragma locket och bäckenbotten golvet i den cylinder som vi behöver för att skapa stabilitet och kraft i olika riktningar.

Man har funnit bevis för att bukandning hjälper oss att koppla samman (nerv/muskel koordination) vår förmåga att skapa stabilitet och kraft när vi behöver det vid en viss given rörelse. Därför är kontrollen av andningsmönstret en av de viktigaste delmomenten i screening processen.

Hur vi andas påverkar förutom vår förmåga att stabilisera  mittsektionen stressnivåerna i kroppen.

Genom att bukandas signalerar vi i till kroppen att allt är lugnt, frid och fröjd medans sk. toppandning signalerar att det är läge för ”fight or flight”, (slåss eller fly). En super viktig förmåga då kroppens autopilot tar över och mobiliserar extra krafter på kemisk väg (bla. adrenalin) för att vi för stunden skall överleva.

Att gå runt med denna kemiska coctail i blodet under en längre tid kan dock leda till olika stresssymptom som har en klar negativ inverkan på oss, för en idrottskvinna/man kan det leda till överträning då återhämtningen inte fungerar som den ska.

Det vi kan göra för att hjälpa till är att tänka på hur vi andas!

De övriga 3 testerna syftar till att hitta mobiltet och inskränkningar i rörelseomfånget. När jag har fått dessa fakta sätter jag mig ner och försöker lista ut de övningar som kan sättas samman och skapa ett unikt träningsprogram som ska fixa de problem som just den indivden har som står framför mig.

Klart intressanta kunskaper som förhoppningsvis ska kunna leda ut mig på tävlingsarenan snart igen: )

/Martin

 

Kommentarer är avstängda.