Fjällvandring vid Storulvån och Sylarna

Smådisigt

I slutet av september drog de flesta av oss som jobbar på Get Out till Jämtland. Vi tog nattåget. Planen var lite besök hos några tillverkare och sen en liten vandringstur med utgångspunkt från Storulvån.

Studiebesöken tar vi i senare inlägg, när de var avklarade landade vi med vår hyrda bil uppe vid Storulvåns fjällstation och började den hårda ”vandringen” med att äta god middag tillsammans med vår turledare Thomas Jonsson från Hilleberg. Efter det en god natts sömn på stationen.

Thomas skulle lotsa oss genom fjällvärlden, och att det blev just Thomas är dels för att han är en mycket mycket trevlig prick, sen har han stor fjällvana och är van vid området och sist och kanske inte minst så innebär hans jobb att han har viss tillgång till ett och annat tält ;-) Vi tog alltså inte med några tyghus alls från Bodafors… Thomas hade bilen full.
Dagen efter kom några deltagare till; Jonas som jobbar på Bergans och hans fru Jenny. Och förutom att hänga med som trevligt sällskap fick de även bistå med varsin ryggsäck, mjukskalsjacka, en skaljacka och en mössa till oss så vi kunde testa deras prylar lite ordentligt. Jockes familj, Gunilla, Jonna & Kalle anlände till Enafors station och fick också följa med ut på fjället en sväng. Och så hängde det med tre hundar; Jaga och Wilma är Jonas och Jennys och Charlie är Thomas hund. Alla hundarna bar klövjeväskor på ryggen, fast inte från Granite Gear… får nog göra en insats där ;-)

Som en väl använd grusväg, fast på fjället ;-)

Tog lite tid att ställa in ryggsäckar och få plats med allt, alla är ju inte så vana vid det här med att vandra. Jocke och Emilia brukar ju traska i fjällen då och då så de har ju koll och resten av familjen Sundberg är mer eller mindre uppväxta med ryggsäckar och friluftsliv. Annica har jobbat på Storulvån så hon är gammal (nåja inte sååå gammal) fjällräv. För Sofias del var det premiär för tältning utanför campingplats… Rose-Mari brukar vara ute och tälta då och då men även där är det oftast camping. Och jag själv brukar få till en och annan tältnatt per år, fast då oftast med kajak som transportmedel och nån vidare ryggsäcksvana har jag inte.

Första pausen vid bron över Lill-Ulvån
Annica & Sofia

Det regnade en del när vi gav oss iväg, skönt att slippa myggen ;-) Vi började med att gå leden ett par kilometer, väldigt upptrampat och lerigt bitvis. En del folk ute men ingen direkt trängsel. Pausade vid bron över Lill-Ulvån och gick sen av leden och upp mot Lill-Ulvåfjället för lunch. Sen lite mer uppåt och runt, skönt att gå en bit från leden, riktigt fint landskap. Det slutade regna till slut och vi gick nedåt igen på sydsidan av Lill-Ulvåfjället. I höjd med Spåjme började vi känna oss redo för dagen och slog läger på ett slätt och fint ställe precis vid en bäck.

Ibland måste man pausa och hämta andan, och spana lite extra på utsikten

Thomas körde lite tältuppsättninggenomgång innan vi slog upp våra tält. Jag provade ett Nallo 2 men vi hade med oss Kaitum 3, Nammatj 3GT, Allak, Tarra, Nallo 2Gt och Altai med i gruppen och Jonas & Jenny hade ett Bergans Compact Light 3.

Samling i Altai som rymde bra med folk och var perfekt för matlagning och umgänge. Blev en tidig kväll. Stjärnklart vid läggsdags och man kunde ana Sylarna. Blåste en del på natten med man sov sött.

Del av tältlägret, lördag morgon

Morgonen efter var det frukost och sen iväg mot Sylarna fjällstation, grått väder och dis. Snackspaus vid Enan och sen upp till stationen där vi tog lunchen inomhus. Sen ner samma väg igen och så mot Ulvåtjärn, blåste upp ganska ordentligt och tokregnade. Stannade vid vindskyddet för natten. Spred ut tälten, men lät det gemensamma tältet ligga nedpackat och käkade i vindskyddet.

Paus vid Enan
Silhuetter, och det ljusnar därborta

Tokregn på morgonen, tjejligan (Rose-Mari, Sofia, Emilia och Annica) kunde inte hålla sig utan drog iväg lite tidigare medan vi andra lunkade efter. Väl framme vid Ulvåtjärn lugnade sig regnet och vi fick en skön vandring ned mot Storulvån där vi avslutade turen.

En hel del färger kvar
Paus och uppehåll = bra kombination

En mycket trevlig runda. Ganska kort, men lagom för vår grupp och det blev mycket tid till snack och umgänge. Vi lärde oss alla massa nytt och många blev nog klart sugna på att återvända till fjällen.

Jag provade ett Thermarest Neoair för första gången. När jag känt på dem tidigare trodde jag de skulle prassla mycket när man låg på det, men det var inget jag märkte av alls och det blir verkligen litet hoppackat. Ett sånt får man nog skriva upp på shoppinglistan.