Igår var vi på Bali säger Lars men du var inte där…

– Nej jag kunde inte, jobbet kom i vägen, svarar jag. Men nästa torsdag är jag med!Bali

Dessa torsdagsluncher som både är underbara och plågsamma är ett av mina nyckelpass under en träningsvecka. Trots att sommaren nästan är här och naturen erbjuder fantastisk cykling är vi en stadig gäng som ändå väljer att förlägga minst ett pass i veckan inomhus på Sats i Karlstad tillsammans med Lars. Gänget som kommer är en samling av glada motionärer utan vidare ambitioner än att få ett bra spinning pass, till glada satsande motionärer med ganska höga ambitioner och en full tävlingskalender. Det är en beskrivning av vi som är där, torsdaglunch efter torsdaglunch. Många av deltagarna har varit med i uppåt 4 år.

Lars är instruktören som håller i detta pass och jag vill skriva några rader om honom. Passet är ett spinningpass som inte är som andra. Man vet aldrig vad man kan förvänta sig förutom att det kommer att uppmuntra och ge grymt bra förutsättningar till att ge max efter dagens förutsättningar. Hur går det till? Vad gör Lars för att skapa denna stämning?

Ja i denna blogg ska jag ta ett snack med Lars för att höra hans tankar kring torsdagsluncherna. Hur har han gjort för att fånga denna trogna skara?

Hur tänkte du när du startade de här lunchpassen, vilka ville du vända dig till och vad ville du ge deltagarna?

-Eftersom jag visste att jag bara hade 45min på mig för passet, insåg jag genast att för att deltagarna ska få ut mest möjliga av ett så kort pass, så är det kvalitetspass som skulle passa bäst. Jag var också extra tydlig med det när vi startade passen för 4 år sedan. Deltagarna märkte snabbt att detta inte var ett pass där man hade samma låtar från gång till gång. Det var inte samma intensitet, man fick helt enkelt se vad det blev när man satt där på cykeln. Så det inte ett pass som passar alla. Men det visade sig snabbt att det blev en trogen skara som kom vecka efter vecka. Detta har gjort att dessa pass har med tiden blivit mycket personliga. Jag törs ta ut svängarna ännu mer, pröva nya saker och utmana deltagarna, jag vet ganska väl vilka  jag har framför mig och vilken kapacitet de har. Ett syfte som ha växt fram mer och mer med tiden är att ville hjälpa deltagarna att strukturera sin träning. Att bli bättre utifrån sina förutsättningar att hjälpa dem med att få struktur på sin träning om de vill utvecklas. Dessutom måste jag tillägga att som instruktör så tycker jag att spinning ett förträfflig träningsform. Här blir ingen sist, man ser inte hur tunga vikter någon har eller hur väl enskilda individer följer musiken eller gör rörelser rätt.

Suunto_Ambit3_Sport_Blue_HR_00[1000x700]

Jag har märkt att du varierar syftet med intervallerna, ex vo2 max, uthållighet och berättar grundligt finessen med respektive sort. Varje pass innehåller också träningslära, förslag på kommande pass eller lära om kroppen är detta något du planerar och lägger in när du beslutar vilket pass vi ska köra eller kommer den spontant?

– Ja jag har faktiskt en generell plan med pulserande intervaller.

V1. jobbar vi med tröskel, Jag försöker styra intervallernas längd och intensitet så att ni är på eller bara strax över er mjölksyratröskel. De flesta av er känner jag till så pass väl så jag vet vart ni har eller borde ha er tröskel, så jag tror att jag kan guida er ganska bra.

V2. Då brukar jag låta er köra lagtempo eller annat som är lite tävlingslikt. Jag vill ha er över tröskel i längre perioder och där emellan korta återhämtningar.

cykling väg

V3. då är det VO2 max

V.4 ATP då vill jag ha i den anaeroba zonen. Riktigt obekvämt, där vi egentligen inte vill vara för det är så plågsamt, det är kort och stenhårt!

Att det kommer med information om kropp, träning och tips om återhämtning och kommande pass är nog en yrkesskada. Jag brinner ju för att förmedla det jag har lärt mig. Jag har ju hållit på med träning och arbetat som instruktör i 25 år. Att se er utvecklas höra om era kommande mål och planer inspirerar mig och eftersom jag vet att ni kör det här passet så vet jag ju vad er kropp behöver och är motagliga för de närmaste dagarna. Så jag skickar med så mycket jag bara kan av det som jag vet och har lärt mig. Detta är inte ett pass som passar alla, men jag har utgått mycket från mig själv och vad jag vill ha ut av en instruktör.

Vad är anledningen till eller den bakomliggande tanken med att du vid varje pass ta med oss på en resa? Vi har snart cyklat världen runt. Du beskriver målande temperaturer, hur miljön ser ut, stigningars lutning, ryck som klungan gör, hur vi ligger till i spurten in till mål hur mycket mer vi ska ta i för att vinna mm.

cykling miljö

– Ja du i ärlighetens namn så började det nog mest som en egoistisk grej. Det kändes som jag bättre kunde beskriva det jag ville att ni skulle få ut av passet om jag beskrev det som en bana, tävling eller ett vägparti som jag själv hade cyklat. Sen så har det bara växt och jag märker på er att om jag förmedlar en större helhet i bilder, känsla och miljö så får ni en bättre guide till det pass jag vill erbjuda er och därmed en större förståelse för vilken nivå jag vill att ni ska ligga på.

Ja vem är då denne instruktör Lars?

Lars Klinghage
Lars Klinghagen

Lars började som instruktör för styrketräning för 25 år sen. 1996 gick han instruktörsutbildning för Schwinn och började med spinning och sedan dess har han fortsatt med det. Lars har själv hållit på med en mängd sporter, det var väl inom cykling, inlines och skridsko som han tränade mest och nådde längst resultatmässigt. I dag hinner han inte träna så mycket som han vill, de tre företagen han driver inom SATS tar mycket tid. Han är också en del av tränarstaben när det gäller fysträning för Färjestads elitlag samt sonens hockeylag.Så själv tränar han just nu korta och ganska hårda pass. Syftet med dem är att må bra både i stunden och i framtiden.

//Kristina

Kommentarer är avstängda.