Kungen är död, länge leve Kungen…

I det som kan kallas modern tid, eller rättare sagt en sisådär 10 år bakåt i tiden har jag nästan alltid haft en pulsklocka på armen när jag tränat. De första var relativt enkla modeller, men allt eftersom blev de mer och mer avancerade. För min del slutade det med att jag skaffade en av Garmins Forerunner 305 när de presenterades. Med inbyggd GPS och pulsdata, stor display och möjligheter att lägga till olika PODar för ytterligare data var den bara så vass i sin prestanda. Faktum är att min 305a hängde med så länge som till i höstas, vilket blev nästan 6 år! Det måste för övrigt vara något form av rekord för en elektronikpryl av idag.

garmin-forerunner-305

När 305an dog i höstas var min första reaktion att direkt skaffa en av dess uppföljare från Garmin, en 310 XT eller kanske en 910 XT. Fast efter lite funderande valde jag ändå att träna utan pulsklocka ett tag, bara för att få en lite friare känsla i träningen. Inga direkta mål fanns i horisonten avseende tävlingar eller så, så träningen handlar för min del idag ändå mest om motion för välbefinnande. Så, under vintern och våren har jag tränat utan pulsklocka och utan att ha gjort en enda notering i träningsloggen. Det har varit skönt, och precis som jag önskade lett till en ganska avslappnad träning. Visst har jag passat på att låna hem en pulsklocka nån period då och då från jobbet här på Outnorth, dels för att testa just den modellen, men även för att kolla om det kanske skulle vara dags att skaffa bättre koll på träningen igen. Resultatet har varit detsamma varje gång, det har inte riktigt klickat mellan mig och klockorna i fråga. Så jag har kört på utan klocka och någon exakt koll, vilket har funkat bra.

För ett tag sedan släppte Suunto de nya Ambit 2 och Ambit 2 S vilka definitivt fångade min uppmärksamhet. Hårdvarumässigt har de samma funktionalitet (och lite till) som Garmins toppmodeller. De går att skräddarsy i extremt hög grad, har en display av rätt så bra storlek och lockar med sin kapacitet att kunna använda vad Suunto kallar Appar. På pappret alla rätt alltså. Så nu till sommarens ledigheter har jag sett till att få med mig en Ambit 2 S hem för ett gediget test.

Ambit 2 S HRM

Appropå namnen Ambit 2 och 2 S är det nästan som gjort för att de ska bli ihopblandade, vilket är synd då de har sina respektive egenskaper. Kort beskrivet är Ambit 2 (utan S) klockan för dig som vill ha en outdoorklocka med barometer som du kan ha när du tränar. Den är tyngre och mer gedigen än Ambit 2 S, som är gjord i kompositplast, saknar barometer och är designad specifikt som en avancerad träningsklocka. Visst kan du ha bägge till vardags, och visst kör de samma mjukvara, men det är ändå två olika klockor.

Personligen skulle jag säga att Suuntos Ambitklockor hör till en ny generation av träningsklockor, och att de än så länge är ganska ensamma i denna generation. Att likna dessa klockor med skillnaden mellan ”gamla” mobiler och moderna Smartphones är den bästa liknelse jag kan ge. När du ska installera din Ambit 2 S börjar du med att ladda hem en programvara till datorn, och att öppna ett Moves-konto hos Suunto. Därefter kopplar du klockan till datorn och sköter alla inställningar av klockan därifrån. Känns ganska bekant för alla som har en Smartphone av idag, och det är en fröjd att kunna göra grundinställningar, anpassningar och allt i datorn istället för att fippla med direkt på klockan.

Movescount.com har du också din träningsdagbok, och en riktigt bra sådan skulle jag säga. Personligen har jag tidigare använt mig av SportTracks och rubiTrack, vilka jag håller för att vara två av de bättre träningsdagböckerna. Movescount lirar i samma liga, även om det kan vara lite störande att vissa visningar är animerade och tar lite tid på sig när man klickar runt på sidan och går igenom sina pass. I Movescount kan du också planlägga dina framtida pass, vilket ju är toppen om du följer ett upplägg inför kommande tävlingar.

Själva klockan har funkat fin-fint för mig under den tid jag testat den. Den hittar snabbt både pulsbandet och GPS-positionen. Såvitt jag kan se har GPSen bra mottagning, då den inte genar eller tappar greppet om tempo och plats även när det svänger och man är i skogen. Jag har använt klockan vid MTB-cykling, terränglöpning och när jag motionspaddlar, med samma fina resultat. För respektive idrott har jag gjort ett Sportläge, så att jag får den information jag vill ha i respektive läge. Lätt och intuitivt, och sköts som sagt vid datorn med den fina översikt det ger. Snabb, stabil och grymt anpassningsbar är mitt intryck av klockan.

Ambit 2 S

Det där med appar då? Jo, Suunto har valt att kalla klockans möjligheter att köra små egna program för att den använder appar. Nu är apparna inte riktigt något som tar över hela klockan likt en app i din mobil, utan mer som när du i ett Excel-blad kan lägga en formel i en cell och räkna om bakomliggande data till hur du vill ha den presenterad. Det finns massor av appar tillgängliga helt utan kostnad på Movescount.com, och där hittar du även riktlinjerna för hur du bygger och laddar in din helt egna om det skulle behövas. Allt är så lätt det bara kan, och har du lite vana från formler i Excel kan du göra många kul grejer med detta. Personligen har jag valt en app som räknar om min hastighet till knop, att ha när jag paddlar. Datan visas då tillsammans med de övriga uppgifterna på klockans display, i realtid. Funktionen ger stora möjligheter om du vill ha specifik information, och tillsammans med klockans förmåga att använda externa givare för kadens, paddelfrekvens, mm. kan du få ut massor av den redan under passet. Ambit 2 och 2 S kan ha 40 appar installerade samtidigt, vilket bör räcka ganska långt.

Sammanfattningsvis är detta den mest flexibla och bästa träningsklocka jag träffat på så här långt. Den har allt som min älskade 305a hade, men samtidigt så mycket mer. Nu gäller det egentligen bara för mig att välja om jag ska ha en pulsklocka eller inte…för det sitter en ny kung på tronen.

// Oskar

5 svar till “Kungen är död, länge leve Kungen…”

  1. Maria

    Hur är det med gps och möjlighet att plocka in kartor/banor?

    • Oskar

      Hej Maria,
      I Movescount kan du både pricka ut nya rutter och importera såna du gjort tidigare för att sedan kunna ha dem i klockan. Har dock inte hunnit testa funktionen. Några kartor klarar inte klockan att visa, utan du får din rutt visad på ”blind” bakgrund. Däremot kommer du att få rutten korrekt placerad i Movescount, och kan då jämföra med nygjorda rundor. Finns massor av kul finnesser att grotta ner sig i här om man vill…
      // Oskar

  2. Robin

    Har du testat Garmin 610? I så fall, hur tycker du den står sig i konkurrensen med Suunto? Vad är de stora skillnaderna som du kan se?

  3. Håkan M

    Skulle gärna se en jämförelse med Garmins Fenix i detta sammanhang. Känns som en väldigt lik klocka.

  4. Oskar

    Hej Robin och Håkan,
    Ledsen för sent svar, har varit borta från datorn några dagar.
    Utan att ge en för lång utläggning…
    Garmins 610 HRM är väldigt lik en Ambit 2 S, fast med lite lägre prestanda gällande lagring av gps-punkter, kortare batteritid och med mindre display. Har dock inte testat den en längre tid, då jag valde bort den redan på storleken (jag har vanligtvis glasögon, men inte alltid när jag tränar, och då blev den helt enkelt för liten). Önskar man en träningsklocka som är smäcker och kan användas som armbandsur, samt har god syn, ja då kan 610:an funka riktigt fint.
    Gällande Garmin Fenix så motsvarar den egentligen en Ambit 2 (utan S), eller kanske ännu mer en Ambit av första modellen. Prestandan ligger lite högre hos Ambit, men det är ju inte allt. Har dessvärre inte haft tillfälle att testa Fenixen alls som träningsklocka, då detta är vad jag främst använder mig av.
    Inte så givande svar, men jag får kanske tillfälle att återkomma med tester av dessa också framöver. Då blir det djupare analyser.
    // Oskar

Kommentarer är avstängda.