Mental träning

Den mentala förmågan är viktig för din prestation på en tävling, speciellt i idrotter där taktik och teknik är väldigt avgörande. Den fysiska och tekniska förmågan avgör hur hög kapacitet du har och det mentala avgör hur stor del av din kapacitet du kan utnyttja. I orientering där orienteringstekniken utgör en stor del av min prestation är den mentala kapaciteten väldigt viktigt.

För att förbättra min mentala förmåga behöver jag först veta vilka bitar jag vill bli bättre på. Vad är det som gör att jag inte alltid får ut min fulla kapacitet? Är jag för nervös, för otaggad, inte tillräckligt fokuserad, blir jag störd under loppet? Det är inte så ofta jag gör speciella mentala träningar utan för det mesta lägger jag lite extra fokus på det under mina vanliga träningar och tävlingar. Oftast väljer jag en bit i taget att jobba med, när jag har förbättrat den går jag vidare till nästa. Det är det som är så roligt med idrotten, att det alltid finns så många detaljer att förbättra och att jag alltid kan känna att jag utvecklas på något!

Ett svar till “Mental träning”

  1. Christian

    Intressant Tove!
    I multisporten jobbar vi också mycket med mental träning, och för oss blir det även en dimension av gruppens mentala träning, alltså att vi tänker i samma banor vid olika tillfällen under de långa tävlingarna. Typ: Här ska vi stålsätta oss och höja tempot när vi plockar kontroller på det här berget på natten. För att sen återhämta när vi cyklar ett par mil landsväg på morgonen efter. Osv.

    Det är grymt intressant med mental träning!

    Lycka till med dina tävlingar!
    Mvh
    Christian – Outnorth Adventure Team

Kommentarer är avstängda.