”Mitt liv är ett träningsläger”

Den här tiden på året fylls gymmen med nyårsförlösta individer som alla drömmer om samma sak. Bloggarna följer samma mönster. Vi skriver om våra drömmar för året, våra planer för den okläckta säsongen. Vi är träningstörstande, motiverade, hungriga. Så… jag funderade ett tag på att skriva några rader om säsongen som kommer, men tänkte sen att väga upp det hela med något. Ett träningstips och några inspirerande(?) citat för att hålla alla som vill kvar i hårdträning några månader till, när inte nyåret längre ger oss motivation…

”Mitt liv är ett träningsläger” sa Anders Berg i Linköpings OK en gång och ”Följer du mitt träningsupplägg så är du i form….alltid”.

Min plan, ska jag inte skriva om nu, då jag skulle försöka att undvika att drömma framåt. Istället… Mitt kaos av flytt, husförsäljning, husköp och allt det där, har börjat stabilisera sig. Trots alla andra utmaningar så har November och December bjudit på kontinuitet i träningen och jag har bland annat etablerat ett återkommande backpass. Från 3-4 backintervaller med avsikten att…. (inte drömma framåt var det)… avsikten att bli riktigt jäkla trött.

När det var som värst på marken så drog jag till med 4 backar och på väg ner kostade jag på mig att stanna och dokumentera mina fotspår.

fot

I måndags blev det 3 intervaller.Wow ! 3 intervaller… vad är det? en tredjedel av ett halvt intervallpass. En prolog till ett träningspass? En början utan mitt och avslutning? Jo, jag vet, det låter inte mycket, men det ger mer än man kan tro. I måndags använde jag pulsbälte för första gången på mycket länge. Fick testa en Suunto Ambit 2 och blev förtjust… särskilt i pulskurvan uppför backen.

3backarEtt pass med 3 intervaller stannar på totaltiden 1h 35min och klämmer man till med 4st så närmar man sig 2h. Nu till det roliga. Varje backintervall tar mellan 9 och 11min (beroende på hur underlaget är). Det här är alltså 3 intervaller på ca 10min styck i uppförsbacke, i pulszoon 5 och över tröskelpuls. Men, det är bara tre intervaller, så det är ett pass som är lätt att motivera sig till…. det är ju bara 3st (eller 4 eller 5…). Rekommenderas starkt!

Om inte 3 intervaller tar bort tornande motivationsproblem så kan man tänka på ett citat från en gammal löpare (minns inte vem) ”Löpning är enkelt, det är bara att dra på sig skorna och sticka ut näsan”. Är man likväl på väg att vika ner sig pga regn, rusk och annat världsligt, så tänk på Per Elofsson ”En gång ställde jag in ett träningspass för att det regnade, så vekt, vilken jäkla ynkrygg man är”. Mmm, Per, en gång… en gång.

Mjösa

Idag var det sanslöst vackert nere vid Mjösa, spegelblankt och sol på väg ned. Sen blev det mörkt och pannlampa på sjön som låg som en spegel. I raden av klassiska citat såg jag även Ingemar Stenmarks tur-filosoferande häromdagen ”Jag vet inget om tur, men ju mer jag tränar desto mer tur får jag”. Ser man till att vara ute mycket så är det alltid nån gång som det är sådär sagolikt vackert. Regn och rusk och elände vägs upp av de ögonblicken.

Bästa tipset för att orka hålla i träningen när det känns tungt och motivationen sviktar nog trots allt att fråga sig själv en enda fråga. ”Varför gör jag det här?”. Har man en plan och har man bestämt sig och dessutom är helt ärlig mot sig själv, då vet man om man ska ge sig ut på det där passet som känns så tungt eller om man ska välja TV-soffan. Men, ingenting är svart och vitt och ingen plan kan förutsäga om förutsättningarna förändras i grunden.

Osökt avslutas detta inlägg med Ingemars namne, Jan Stenmark och hans fantastiska bild(litterär bild idag) där två killar smygittar genom ett fönster. Plötsligt ser de att tjejen de skulle spana på öppnar ytterdörren och går därifrån. Den ena av smygtittarna står envist vänd mot rutan och säger ”Tyst, Nu håller vi oss till den ursprungliga planen”.

Go, go, go!

/Jacob Westerberg – Outnorth Adventure

Kommentarer är avstängda.