Nya utmaningar och nyvunnen motivation.

Efter målgång i Transcontinental Race så gick luften ur. Kanske inte med en smäll men åtminstone har jag haft pyspunka under några månader. Målsättningen som jag kämpat mot under nästan ett års tid var avklarad och inga nya konkreta tävlingsmål fanns uppsatta. Jag hade lite medvetet valt att göra så. Jag visste ju inte ens om jag skulle vilja titta åt en cykel igen efter 420 mil i sadeln. Bristande motivation i kombination med en ganska sliten kropp och två händer som strulat i nästan tre månader bidrog inte direkt till att komma ut och köra några extra träningspass. Mindre träning och en omättlig aptit på mat har gjort det svårt att hålla matchvikten och kilona jag tappade under tävlingen har jag återtagit med ränta. Motivationen har dock kommit krypande tillbaka och längtan efter att få komma ut på en riktigt mastig cykeltur har infunnit sig igen. När jag sätter upp målsättningar och väljer vilka tävlingar jag vill köra är det många saker som är viktiga. Jag vill att det skall vara en utmaning både fysiskt och mentalt. Upplevelsen är otroligt viktig och det måste vara på en plats eller en bana som lockar. Det får gärna vara lite udda och gärna småskaligt. Jag är smålänning så valuta för pengarna är också en viktig aspekt. Jag lockas sällan av att köra samma sak år efter år eller av att tävla mot tusentals andra på ett väletablerat evenemang. Som tur är så är vi olika och det viktigaste är ju att man hittar sina utmaningar som gör att man kommer ut det där extra passet när det regnar och är kallt eller kommer upp tidigt på morgonen för att hinna med ett pass innan frukost.

Nu har dock kommande säsong så smått börjat klarna. Jag kommer inleda med att köra Vintervättern den 27 december. Det blir ett litet evenemang med endast 40 startande. Vi kommer starta i Jönköping och sedan cykla ett varv runt sjön. Arrangör är Abloy Camps och det ser ut att bli ett helpensionsevent och nästan så långt från osupportat man kan komma. Vi kommer ha följebilar, varm mat, fika, nya torra underställ i depåerna, mekaniker m.m. med oss för att göra det så tillgängligt som möjligt. Det ser ut som att det bara blir en fartgrupp och om vädret är med oss kan det bli en fantastiskt trevlig cykeldag. Är vädret däremot emot oss med slask, nysnö, halka m.m. så kan det bli en riktigt, riktigt kärv resa. Här kommer målsättningen bara vara att genomföra och ha en mycket bättre dag i än i trängseln på mellandagsrean.
IMG_2363

Årets stora målsättning kommer att vara Transatlantic Way. En ca. 250 mil lång osupportad ultracykeltävling på Irland. Starten går i Dublin och maximalt 50 deltagare kommer själva navigera till Londonderry och därefter följa en turistväg som snirklar sig fram längs atlantkusten innan målgång i Cork. Även här kan säkert väder och vind bli en stor del av utmaningen utöver att cykla på fel sida vägen när man är riktigt trött. Jag har aldrig varit på Irland så det skall bli riktigt kul och det ser ut att kunna bli en helt otrolig naturupplevelse. Jag kommer ju få se hela västra Irland från sadeln och äta mig genom det Irländska köket under en dryg vecka. Än så länge är inte så mycket information släppt om tävlingen så jag har inte satt upp några mål ännu. Känslan är dock nu att jag inte bara kommer ha målsättningen att ta mig i mål utan denna gången vill jag vara med för att tävla.

IMG_3785

Som träning inför Transatlantic Way kommer jag även nästa år satsa på att bli Super Randonneur. Dvs. att köra minst ett 200km, ett 300km, ett 400km och ett 600km brevet. Som tur är kommer La Lepra Stanca i Jönköping även nästa år arrangera flera lopp så det finns goda möjligheter att cykla runt och äta korv även under 2016. Förhoppningsvis kan vi bli några fler som kör och upptäcker att landsvägscykling kan vara så mycket mer än att trängas runt en sjö i Juni.

Utöver träning och att få till många mil i sadeln så är det mycket planering och mentala förberedelser för att få till ett lyckat resultat. Även om vi bara får välja egen väg i ca. 30 av de 250 milen så kommer det att krävas mycket tid vid datorn och olika kartprogram. Till TCR så gjorde jag tre scenarion där ett gick som jag hoppades, ett lite bättre och ett lite sämre. Dessa alternativ försökte jag spela igenom i huvudet när jag tränade eller hade möjlighet att dagdrömma. Konstigt nog så känns det faktiskt som det fungerade och när jag kom till vissa platser så kändes det nästan som att jag redan hade varit där. Vad gäller prylar så är det bara små förändringar som jag kommer arbeta med. Cykeln blir samma TREK Boone. Jag kommer experimentera lite med sovutrustning då jag inte var helt nöjd med hur det blev sist. Jag har kompletterat med en powertraveller och kommer skaffa mig en bättre pump. I övrigt handlar det mest om att göra mig av med det som jag absolut inte behöver och försöka få ner vikten på ekipaget.

IMG_2620

Jag skulle även vilja hinna med någon längre tur som är oorganiserad och utan en klocka som stressar. Jag saknar möjligheten att sitta ner i lugn och ro på en vacker plats och bara njuta ända tills det är dags att sätta upp hängmattan. Det är tyvärr alltför sällan jag tar mig tid till detta.

Glöm inte bort att sätta upp ett mål inför 2016. Det är så lätt att det bara blir rutin och dagarna bara försvinner annars.

IMG_3707

//Danne – Outnorth Adventure Team

Kommentarer är avstängda.