Premiärvandring i Norge

Så då var det äntligen dags för min premiärvandring i Norge och för övrigt första gången överhuvudtaget för mig i Norge. Den här gången har jag fått med min far som de senaste åren har snöat in på vandring, förmodligen på grund av mig. Planen var att se så mycket som möjligt av de Norska fjällen, se lite av Oslo och ha en riktigt fin fjällvecka.

Bild_2

Vi startade vår resa på Kalmar Airport och flög till Oslo, via Stockholm. När vi landat blev det en god måltid och en kall öl innan bussen tog oss vidare till Jotunheimen. En söndag tidigt på morgonen är vi framme vid Gjendesheim och den helt underbara fjorden Gjende. Här startar och slutar vår vandring! Första dagen ska vi ta oss mellan Gjendesheim och Glitterheim. Vandringen startar med en väldigt brant backe för att sedan plana ut och fjället öppnar upp sig med vackra vyer, snötäckta berg och klarblått vatten. En av de bästa sakerna med att vara och vandra i fjällen är absolut vattnet, att dricka direkt från en bäck med kallt och gott vatten.

Bild_3

Bild_4

Första etappen visste vi skulle bli en av de längsta och tuffaste på vår vandring och min far var kanske inte riktigt beredd på vad fjället hade att erbjuda. Visst hade jag förvarnat honom om stenblock, regnskurar och branta backar. Men jag tror han fick sig en liten chock av hur väldigt mycket sten och stenblock man får hoppa emellan när man börjar komma upp på över 1000 m.ö.h. Många pauser avlöste varandra och vi kom fram till Glitterheim sent på kvällen. Här visade sig även myggen och knotten och jag tror min farsa var lite väl opepp på resten av veckan… men han bet ihop, vi hade det väldigt trevligt – njöt av våra tältplatser, utsikterna, maten och lugnet. Det är helt obeskrivligt skönt att vara i fjällen utan några måsten. Inget jobb, ingen mobiltelefon, ingen tv och ingen dator. Man sjunker verkligen in i ett stadie av lugn! Vilket nog jag tycker är det mest fascinerande med att vandra. Som sagt så förespråkar jag många pauser, där jag alltid tar av kängorna och luftar fötterna. Gärna doppar dem i en bäck.

Bild_9

Bild_6

Bild_7

Andra dagen skulle vi ta oss mellan Glitterheim och Spiterstulen via Veslgluptjonnen. Här gick det stundtals väldigt brant rakt upp. Farsan hade det återigen tufft, men när väl det jobbiga var över tror jag att han tyckte det var värt det. Väl uppe i dalen låg två ”sjöar” klarblåa och inbjudande. En perfekt plats för en lunch! Ni som har varit vid Tarfala vid Kebnekaise eller Trollsjön vid Abisko, ungefär såg det ut fast två sjöar då! Och ni som inte varit vid Tarfala eller Trollsjön – åk dit!

Bild_10

Nu var det bara nedför kvar, mot Spiterstulen. Tror vi båda två fick lite extra kraft när vi visste att en kall öl, en dusch och välbehövlig sömn låg nära till hands. Backen ner till Spiterstulen var inte att leka med dock. Här kom ett regnoväder in som gjorde det väldigt svårt att gå nedför och i sin tur gå på stenarna som blev hala. Tror vi båda två ramlade omkull minst två gånger. Väl framme fick vi en fin tältplats och började fixa middagen. Dagens middag bestod av ett premiärtest av 24H Meals Heat Pack och en mjukkonserv i form av Chili Con Carne. Absolut en av mina nya favoriter!

Mat_3

Nästa dag var det dags att börja röra sig mot Gjendbu. Efter en frukost som är en av mina favoriter i fjällen. Att steka tonfisk på burk med lite kryddor. Gärna svartpeppar och lime! Mums!

Mat_6

Dagens sträcka valde vi att dela upp i två, främst för att vi hade tid till det och allting har gått bra hittills. Var en del folk som startade samtidigt den morgonen men som vek av mot Leivasbu istället för upp i Urdalen. Här var det återigen ganska tuff terräng med bara stenblock i flera timmar i sträck och en del uppför. Tror vi var uppe på högsta punkten över 1600 meter. Har var återigen en helt underbar dal med sjö efter sjö, den ena finare än den andra. Stötte även på en ensam ren, långt uppe i dalen. Väl på väg ner mot tältplatser nära Hellertjonne så skiner solen, klockan är inte mycket och vi hittar en bra plats att slå läger på. När vi fått i oss mat och allt är fixat växlar vädret om snabbt, rejält med hagel vräker ner på tältet som växlar med regn och det värsta åskvädret jag upplevt. Vi bokstavligen såg blixtarna slå ner runt om oss genom tältet. Efter 1-2 timmar släpper det och spricker snabbt upp igen.

Bild_12

Bild_13

Bild_14

Fjärde och den riktiga sista dagen av vandring står på tur. Från Hellertjonne till Gjendebu som bara är 3-4 timmar lång vandring. Vi går bredvid, nerför ett stort vattenfall som utmynnar i en flod som vi ska följa hela dagen till Gjendebu. Här är vandringen enkel med fina stigar och vi har bra väder. När vi kommer fram till målet så ser vi till att fixa tältplats och tar en välbehövlig dusch. Här tar vandringsäventyret för i år slut och när vi väl är hemma och kikat igenom bilderna förstår man hur mycket man har upplevt. Med många meter i benen sätter vi oss på båten som tar oss över den vackra fjorden Gjende till Gjendesheim.
Jag kommer definitivt att återvända hit, men självklart lägga upp en annan rutt. Nu blir det till att göra något väldigt roligt – att planera nästa års äventyr. Någon som har ett bra förslag? Lämna ett förslag eller kommentar längre ner.