SM i multisport 2013 (långdistans, 24h)

1073698_617502188282795_2021485224_o

För andra gången i sommar så bar det av till Jämtlandsfjällen. Sist var det Åre, nu Ljungdalen. Jag och Emil (FJSlaget) samåkte och mötte upp Hélen och Jacob i Team Barmark i Borlänge för en övernattning på en fin liten camping vid en fin liten dalsjö. Temperaturen var precis lagom för att vara sommarsverige, runt 20 grader. Upp i ottan och fortsätta köra, när vi närmade oss fjällen sjönk temperaturen stadigt ner mot ensiffrigt, väderprognosen lovade regn och blåst under tävlingshelgen på en tävlingsbana som är tuff så det räckte i vackert väder. Och tufft det blev det…

Starten gick kl 10 på fredag morgon, vi avverkade ett par kortare slingor i Ljungdalen med omnejd. Bla liten forsränning med luftmadrass och en reptraversering över vattendrag. Jag och min lagkamrat Olof Solberg som vanligtvis tävlar i Young multisporters höll oss någonstans runt 10e plats under de här första 4-5h av tävlingen, vi gjorde fina tidsekonomiska växlingar och höll ett lagom tempo, vi påminde varandra att äta och dricka bra redan här i början av tävlingen.

470553_617502441616103_1012455515_o

www.andreasstrand.se

1077420_617505401615807_2077323238_o

När vi sen växlade ut på en längre cykelsträcka som skulle ta oss till en fjällsjö för paddling delade vi 9e platsen med Sportson Skövdes Jerker och Kalle. Här på cykeln på grusvägen upp mot Flatruet åt jag mitt första rejäla mål mat, en risgrynsgrötkorv, jummie! Jag hade risgrynsgröt överallt sen ; )

1075448_617681004931580_375861796_o

Vi låg ihop med Sportson hela cykelsträckans knappa 4 mil. Den tog oss på riktigt fina stigar över ljunghed och i fjällskog. Sen växlade vi som oljade blixtar till padlling, ner med så mkt mat o dryck som flytvästen kan hålla, här gäller det att minimera energi- och vätskebristen. Tjoff iväg! Olof och jag är ganska starka paddlare, vi gör oss dessutom bra i blåsigt, stökigt fjällsjövatten, så nu började det hända grejor med placeringarna.

470567_617680451598302_1269340296_o

www.mjonssonfoto.se

Paddlingen snirklade sig runt i ett åsystem som var så tight att jag ibland paddlade bättre med paddeln i gräset på land än i vattnet (får nog prata med Erik på Nomado om en ny paddel snart)

1074031_618991098133904_482933833_o

Efter första hälften av paddlingen hade vi tagit oss upp på en 7e plats efter 1an Sweco, 2an Silva Haglöfs, 3an FJS, 4an Statkraft, 5an Axa Adidas, 6an Kolmården Adventure och när vi nu skulle passera den stökigaste delen av paddlingen (stort öppet vatten) hade vi Kolmårdarna strax bortom fören. Då ser vi hur Per i Kolmården laget kränger med båten över vågorna ett par gånger och tillslut hamnar i vattnet. Jag stannar i höjd med hans lagkamrat Mankan och frågar om han tror att de klarar sig själva. Mankan känner sig själv lite osäker i vågorna, så han ber mig paddla och kolla hur det går för Per. När jag vänt och är på väg mot Per ser jag hans båt komma tumlandes i vinden mot mig. Jag får stopp på den med min för, och ropar åt Per att försöka ta sig de 15-20 metrarna till mig. Han kommer ingenstans i det kalla stökiga vattnet simmandes med paddeln i ena handen. Vattnet är bara runt 10grader, det tar inte lång tid att bli ordentligt nerkyld. Jag bestämmer mig för att släppa hans båt och själv ta mig till honom för att försöka bogsera honom. Jag blir nästan själv iputtad av hans båt när jag försöker få iväg den i den hårda vinden. Jag tar mig till Per och knyter en lina runt min midja som jag tagit med mig ifall jag och Olof skulle behövt bogsera varandra.

Med per hängandes i tampen kommer jag ingenstans i vattnet, jag sliter som ett djur men står nästan still. -Strunt i linan, häng dig över aktern! Återigen sliter jag som ett djur men kommer ingenstans. Jag inser att det bästa förstås måste vara att ligga över skrovet med ett ben på varje sida. Jag är dock orolig att vi inte ska klara av att hålla balansen i och med ett sånt nummer. Men det är det enda sättet, så det måste gå. Tillsammans lyckas vi hålla båten och mig på rätt köl och efter ca 30 min är vi i land. Puh! När jag återser Olof får jag höra att han hjälpt Sweco som hamnat i nöd. Tagna av situationen tar vi de två återstående kontrollerna. Vi får senare höra att flera lag brutit pga nerkylning under paddelsträckan. Växlingen till cykel igen, nu är jag riktigt kall, jag springer förbi ett båthus på väg till cykeln och känner kaffedoft, ahhh, jag får fylla en av mina flaskor (tack snälla ni i båthuset), o det var gott. Vi cyklar allt vi har för att få upp värmen, det funkade. Efter ca 20min är vi framme vid växling till den långa löpningen över fjällen tillbaka till Ljungdalen.

Vi växlar samtidigt som Sportson och Kalle och Marcus från Karlstad Multisport. Olof och jag bestämmer oss för att gå ihop med Kalle och Marcus för att köra navigeringen tillsammans och förhoppningsvis gå spik på alla kontroller. Vi går ut på trekkingen som 5e lag efter Axa Adidas. På väg längs bäcken mot foten av det första berget möter vi plötsligt Emil och John i FJSlaget. De har tråkigt nog fått bryta tävlingen och är på väg tillbaka till växlingsplatsen. Redan i stigningen upp mot första kontrollen ca 400hm så känner jag att det krut som brukar finnas tillhands inte finns där riktigt. Jag äter och dricker ännu mer i hopp om att bli starkare. Olof tar en del av min packning så vi ska kunna hålla så högt tempo som möjligt. Vi tar kontrollen och beger oss nerför för att sen vända uppför nästa berg mot kontroll nr 2. Samma visa här andningen och pulsen går för fullt men benen svarar dåligt. Jag börjar inse att jag kanske tömde allt jag hade under räddningsaktionen på sjön, en maxprestation. Kontrollen sitter precis på uppepå branten som stupar 400m ner. Eftersom vädret är dåligt så ser man bara moln när man tittar ner, men man förstår vilken cool utsikt det måste vara när det är klart väder. Tredje berget blir det segaste för min del sen börjar energin komma tillbaka. Uppför fjärde känns det lättare tyvärr så får Olof nu istället problem. Han kan inte se klart, allt är grumligt, antagligen pga den piskande vinden och regnet som vi vandrat runt i drygt 9h nu. Uppe vid den fjärde kontrollen är vinden och regnet som värst man bokstavligen blåser omkull om man inte står stabilt.

1072659_617516004948080_983639273_o

Dalen mellan topparna (ca 1500möh) med kontroll 1 och 2.

Uppe på de här topparna är det nästan bara sten och klippblock att balansera runt på. De är dessutom hala av lav. Efter ett par timmars trippande på dessa stenar så börjar det kännas i fötter och fotleder. Fotsulorna känns ordentligt mörbultade. När vi är på väg ner mot Ljungdalen tar vi beslutet att bryta tävlingen pga synproblemen. Vi tar oss ner till växlingsområdet i Ljungdalen där vi möts av korv o bröd o läsk, mmm det satt inte fel efter en riktig svinanatt på fjället, jag tror jag åt fyra korvar på två minuter. Sen somnade jag på rygg bredvid växlingslådan. När vi bröt tävlingen hade vi tävlat i 24h och hade väl kanske 6h kvar innan målgång. Det är aldrig roligt att bryta en tävling, men med tanke på vad vi varit med om under den här tävlingen så känns det liksom lite lindrigt än då.

Det var grymt kul att köra ihop med Olof! Vi fick alla växlingar att klaffa perfekt och vi kändes mycket jämna i alla dicipliner fram till paddelincidenterna. Nästa gång tar vi dem Olof! : )

Tack alla som deltog, arrangerade och på annat sätt var inblandade i den här tävlingen! Och ett extra stort tack till Ljungdalingarna som kokade kaffe över den öppna elden i båthuset vid Storsjön, ni gjorde en kall, kaffesugen man mycket glad!