Tåg, buss och båt från Bangkok till Koh Lipe

Jag och min kompis sitter hemma hos honom i Bangkok och är lite rastlösa. Vi hade bestämt att vi skulle åka på en dryg veckas semester någonstans. Vi båda älskar att snorkla så bra snorkling var prio ett på vårt resmål. Valet föll till slut på en liten ö som ligger utanför Thailands sydligaste del av västkusten och heter Koh Lipe. Anledningen att vi tvekade lite att åka hit var för att det är fortfarande var regnsäsong och risken fanns att vi inte skulle se solen alls. En risk vi bestämde oss för ändå att ta. Regnsäsong betyder även lågsäsong, vilket förmodligen skulle göra ön ganska tom, någonting som dock inte behöver vara en nackdel.

Åka tåg i Thailand

Vi satt och tittade lite på olika möjligheter för att ta sig dit och det finns tre alternativ inom vår budget, flyg, buss och tåg. Buss-alternativet gick bort ganska fort, för det första så tar det bra lång tid och för det andra så är det bekvämare att åka tåg. Både tåg och flyg innebär byte i Hat Yai och Pak Bara, flyg är något dyrare. Vi kom snabbt överens om att vi ville ha äventyret med tåg på vägen dig och att det kunde vara skönt att flyga tillbaka.

Koh Lipe tågstation bangkok

Sagt och gjort, vi kollade upp tågtider och såg att det gick ett tåg klockan 15, om ungefär två timmar, som var framme i Hat Yai ungefär klockan 7 på morgonen. Vi slängde ihop grejer för att räcka för tiden vi skulle vara borta. Badbyxor, GoPro och ett par kalsonger och min Haglöfs Tight Nxt X-Large var nästan halvfull.

Anledningen att vi ansåg att tåget skulle vara bekvämare var för att man kan köpa sovvagn vilket vi gjorde, andra klass givetvis, man vill ju inte överdriva. Vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss, men väl sittande på tåget var vi mer än nöjda, 16 timmars resa skulle bli roligt. Vi lämnade i alla fall Bangkok och var på väg!

Vi satt och pratade samtidigt som vi följde vad utsikten från tåget hade att erbjuda. Det började bli dags för middag, en middag som vi fick servade på våra platser. Det var inte helt gratis på tåget, men samtidigt inga hutlösa priser och maten var bra. Jag jämför inte priserna med SJ:s priser för en macka med köttbullar nu, utan med vanliga priser här i Thailand.

Koh Lipe mat på tåget

Efter maten satte vi oss och i restaurangvagnen och tog en öl till. I Thailand är karaoke väldigt populärt så att det var fullt fart på det här också var ingen överraskning. Väl tillbaka till våra platser var det inte sig likt, de hade byggts om till en dubbelsäng. När man låg där insåg man att tåget var ganska skumpigt, men jag sov som en prins ändå.

Vi vaknade ganska tidigt nästa morgon, av att det ljusnade, inte av tupparna vi tidigare sett bäras på i en annan vagn. Tåget skulle ha varit framme drygt klockan 7, men det var lite försenat och vi klev av drygt klockan 8. Direkt utanför stationen fanns en resebyrå som sålde biljetter hela vägen till Koh Lipe, minibuss till Pak Bara och speedboat ut till Koh Lipe. Vi väntade på stationen i en timme innan minibussen gick, den en och halv timmen till Pak Bara sov jag snabbt bort.

Första dagarna på ön

Båtresan ut till ön tog ungefär två timmar och var ganska skumpig, min kompis var inte långt borta ifrån att behöva hänga över relingen ett tag. Regnet hängde i luften hela vägen och ungefär direkt när vi var framme och satte våra fötter på stranden så började det ösregna. Vi stod under ett litet tak på en bungalow för att vänta ut regnet innan vi skulle börja utforska lite närmare var vi skulle bo. Det kändes som vi stod och spionerade på dem som bodde där, men som tur var visades inget tecken på att någon var hemma. Vi hittade en liten billig bungalow och det slutade att regna för en liten stund. Det var även sista timmen av solljus och vi bestämde oss för att prova på snorklingen lite.

Koh Lipe rain

De närmaste två dagarna skulle det regna, inte sådant där härligt tropiskt regn som varar i en timme eller två, det här var brittiskt regn, konstant precis lagom mycket för att man inte ska ha någon lust att gå ut. Det var inte ens några korta uppehåll, än mindre någon sol. Vi spenderade den mesta tiden i vår lilla bungalow framför datorn eller så spelade vi kort, långtråkigt var det i alla fall. I slutet på den andra dagen när filmerna på datorn började sina, korten i den billiga kortleken började bli utslitna så började vi tappa modet.

Äntligen bättre väder

När vi vaknade den tredje dagen var vädret bättre och vi bestämde för att flytta till ett annat ställe. Vi gick en sväng och hittade en bungalow med två våningar, det var lite dyrare, men väldigt mycket häftigare och framförallt så fanns det lite människor runt oss. Resten av dagen spenderades med snorkling och en lång promenad runt ön. Nu var vi riktigt inne i snorklandet och åkte snorklingstur på de kringliggande öarna med ett par ryssar vi träffat. Det fanns riktigt häftiga vatten och nu hade vi dessutom sol. Även om man är under vattnet så är sol hela skillnaden, den lyser upp undervattensvärlden på ett magiskt sätt.

Snorkla på Koh Lipe

Koh Lipe snorkling

Det blev till slut en riktigt trevlig semester, även om vädret kunde varit bättre de första dagarna, men nu började den lida mot sitt slut. Tidigt nästföljande dag så var det dags att bege sig hemåt. Med budgetflygbolaget AirAsia kan man boka hela vägen från Koh Lipe till Bangkok vilket vi hade gjort, en smidig och snabb resa tillbaka till Bangkok. Ytterligare ett äventyr hade kommit till slut och det var dags att återgå till vardagen igen.

PS. Jag klippte ihop ett kort YouTube-klipp från den här resan.