Vasaloppsveckan i antågande!

Hej på er!

Nu är årets vintervecka nära. Vasaloppsveckan! En vecka när svensk folkrörelse är som bäst! 65 000 skidåkare ska ta sig an något av loppen mellan Sälen -Mora.

Många undrar säkert hur ska man förbereda sig, ska man träna mycket inpå, ska man vila, hur mycket ska man äta? Kan man äta för mycket. Alla lopp är mellan 30 km -90 km inget lopp är direkt kort och visst behövs de förberedelser både i träningsmängd och intag av näring.

Jag har gjort 7 st Vasalopp startat 8 ;)  klev tyvärr av ifjol pga material problem. Men jag har mycket erfarenhet av att åka Vasaloppet.

Ni ska få några goda råd på vägen nu när de närmar sig.

Sista veckan nu. Träna inte för mycket, träningen ska va gjord tidigare under säsongen.

Sista veckan blir man inte bättre skidåkare. Ut och håll igång kroppen bara. Samla energi med bra med mat.

Jag äter exempel inga monster portioner utan äter normalt men lite oftare ist, var var tredje-fjärde tim. Då mår min kropp bättre och tar hand om energin bättre och hamnar inte i dom stora trötthets svackorna på samma sätt. (Matkoma)

Sen ser jag till att dricka mycket mer ist än vanligt. Vätskebalansen i kroppen är väldigt viktigt när kroppen ska utsättas för fysisk påfrestning mellan 4-12 h.

Under loppet sen ska ni tänka station för station ist för hela sträckan. Då tycker jag loppet rullar på mycket lättare och snabbare. Ni som är motionärer, stanna vid varje station och få i er nått. Intaget under loppet är jätteviktigt för er som är ute länge så energinivån är jämn hela vägen.

Sen ni som åker hela loppet, De kommer bli tufft sista 3 milen, oavsett om man är bra förberedd. Så fram med era pannben dom sista milen så kommer ni klara detta fint.

Målrakan i Mora är speciell. Alla som tar sig igenom sina lopp gör fantastiska prestioner. De kommer ni att känna när ni åker dom sista 200m.

Lycka till alla!

// Rasmus Blom

 

 

 

 

 

Kommentarer är avstängda.