Vilodag

Hatad och älskad, efterlängtad och ett tråkigt måste. Elitidrott handlar om att lägga sig nära gränsen, pressa kroppen hårt men se till att man inte faller. Att vara smart men samtidigt våga utmana sina gränser. Det är den här dagen av total vila som gör att jag förhoppningsvis håller mig på rätt sida, som gör att jag kan pressa kroppen hårt. Vilodagarna är det första jag lägger in i min träningsplanering, ibland tar jag mig en extra om jag behöver men jag får inte hoppa över en vilodag, det slutar sällan bra. Precis som att jag har olika typer av träningsdagar har jag olika typer av vilodagar med lite olika syften. Huvudsyftet med en vilodag är att återhämta mig fysiskt, låta musklerna få vila och fylla på med energi för att orka ännu en tuff träningsperiod. Dessa perioder av hård träning är vilodagarna ofta efterlängtade och något jag känner att jag verkligen behöver och kan njuta av.

Under andra perioder med mer tävlingar och mer löpning blir träningstimmarna inte lika många och kroppen är inte lika slutkörd. Då är de här vilodagarna svårare att ta men minst lika viktiga. Här handlar det mer om att låta löpmusklerna vila och återhämta sig för att undvika skador. Att ladda om mentalt och våga ta den där vilodagen trots att energin sprudlar! Att hitta på något helt annat och låta huvudet få fokusera på annat än nästa träningspass som ska genomföras.

Det bästa med en vilodag är att jag känner mig så pigg och snabb nästa träningsdag, en härlig känsla! Infinner sig inte den känslan är det kanske bäst att ta en dag till av vila, att vara smart och hålla sig på rätt sida gränsen.

Foto: Sven Alexandersson

Kommentarer är avstängda.