Löparskor Dam

(180 produkter)

Löparskor till dam – förbättra din löpning!

Löpning behöver inte kosta förmögenhet – tvärtom faktiskt! Men om det är något du aldrig ska kompromissa med, så är det dina löparskor. Kolla in det stora urvalet vi har från bland annat Adidas, Fivefingers, Salomon och många fler. Oavsett om du ska löpa på löpband, trottoar eller i kuperad terräng, så kan du vara helt säker på att du hittar dina löparskor till dam som passar perfekt till dig och din aktivitetsnivå här hos Outnorth. Upptäck skillnaden – beställ dina nya löparskor idag!

Låt dina löparskor göra en skillnad

Du har helt säkert användning för ett par löparskor om du:
  • Vill börja springa, utan att det ska kosta en förmögenhet för träningsutrustning
  • Behöver lite extra stöd när du löper långt eller i kuperad terräng
  • Letar efter löparskor som passar perfekt til din aktivitetsnivå och springstil
  • Känner att du får ömma knän och fötter i dina nuvarande löparskor

Var noggrann när du väljer dina löparskor

Det finns ett brett urval löparskor till damer som älskar att springa i bergen och ojämnt terräng och till kvinnor som vill ha en mer hälsosam och aktiv livsstil. Därför är det heller inte irrelevant vilka skor du väljer när du vill börja förbättra din löpning. Innan du investerar i ett par nya springskor, så borde du överväga vart och i vilken typ av terräng du föredrar att springa i och inte minst undersöka hur du springer.

Löpstil – Supination vs. Pronation

Det är viktigt att du känner din löpstil när du har tänkt investera i ett par löparskor. Din löpstil har nämligen stor betydelse för ditt val av springskor. Inom löpning snackar man ofta om tre olika löpstilar: supination, neutral och pronation. De allra flesta löpare är pronationslöpare – dvs. att de lägger belastning på insidan av foten när de springer. En mindre del är neutrala löpare, medan väldigt få är supinationslöpare – dvs. att de lägger belastning på utsidan av foten. Tänk efter och undersök vilken stil du har och välj ett par löparskor som stöder din löpstil på bästa möjliga sätt. Pronerar du, kan du med fördel välja en sko med styv insida och en kil som stödjer och förhindrar att foten roterar inåt. Är du en supinationslöpare bör du alltid gå för en löparsko utan kil och med bra stötdämpning. För optimalt stöd och komfort kan du gärna köpa ett par extra bra sulor till dina löparskor.

Löparskor till asfalt

Springer du ofta och främst på asfalt? Då borde du investera i ett par löparskor som är extra stötabsorberande och stabiliserande. Din kropp belastas nämligen med upp till 5 gånger din egen kroppsvikt för varje steg du löper. Är du en tung löpare är det därför extremt viktigt att du hittar ett par stötabsorberande löparskor till dam för att undvika skador. Har du planerat att träna dig upp till en maraton eller löpa mer än 20 kilometer i veckan, så rekommenderas det starkt att du byter mellan många par skor. På det här sättet kan du vara helt säker på att du inte överbelastar samma ställe varje gång. Även om två par löparskor kan vara lite av en investering, så kommer inte det nödvändigtvis att kosta dig något extra i längden, eftersom du sliter ner dina skor hälften så mycket som du skulle gjort annars.

Trailskor till dam

Man kan inte komma undan att det krävs speciella löparskor när man ska upp och ner i branta backar och kuperad terräng i alla väder. De flesta trailöparskor har en grov sula, som säkerställer ett fast grepp samt minimerad stabilitetskontroll. Ett lågt drop ger dig en mer naturlig löpstil – dvs. att du landar längre fram på foten och därmed minskar du risken för att vricka foten eller halka. Vill du på längre löparrundor i områden utan stigar, så bör du köpa dig en smart GPS-klocka som kan peka dig i rätt riktning och mäta hur högt och långt du har sprungit.

Löparskor till löpband

Löpband är både mjukare och mer stötabsorberande än asfalt och grusbelagda stigar. Önskar du en effektiv och bra löpträning på löpbandet kan du med fördel välja en lätt sko med låg stötabsorbering. Även om många löpare väljer att använda samma skor till både utomhus- och inomhusträning, så kommer personalen helt säkert uppskatta – eller till och med kräva – att du byter dina smutsiga utomhusskor till ett par rena löparskor. Löparskor till löpband är bra för att de främjar naturlig löpning, där du landar längre fram på foten. Tenderar du till att supinera, pronera eller vricka ankeln när du är ute och löper i naturen, så kan du helt säkert förbättra din löpstil, hastighet och hela din upplevelse vid att träna på ett löpband.

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!