Skidkungarnas tips för ett lyckat Vasalopp

Är du en van skidåkare med ett flertal trippar mellan Sälen och Mora i benen? Eller ska du i år göra din första start i Kortvasan eller Tjejvasan? Oavsett vilken nivå du ligger på idag finns det alltid möjligheter att hitta nya nycklar till framgång i Vasaloppsspåren. Outnorth bad trefaldige OS-guldmedaljören Marcus Hellner och den trefaldige Vasaloppsvinnaren Daniel Tynell att dela med sig av sina bästa tips för en lyckad tur i fäders spår.

Vasaloppet är en generator i svensk idrott i allmänhet och i svensk längdåkning i synnerhet. Att ha åkt åtminstone något av loppen i Vasaloppsterrängen är något som stått på massor av ”bucket lists”.
Men det finns en hel del att tänka på för att det ska bli en trivsam färd mot Mora, oavsett om du åker de nio milen från Sälen eller om du står på startlinjen i något av de lite kortare loppen som startar i Oxberg.

– Jag tycker att det är viktigt att redan i ett tidigt skede sätta upp ett tydligt syfte med varför du åker loppet. Vad du vill få ut av det? Det mentala spelar väldigt stor roll i den här typen av lopp. Det handlar om att inte bränna energi på fel saker. Jag har hört många som blivit irriterade och lagt en massa energi på att stå och vara arg och frustrerad i trängseln i första backen i Vasaloppet. Men det borde de vara medvetna om att det kommer att bli trångt redan när de skickar in sin anmälan. Lägg i stället fokus på att ha en plan och en strategi för hur du ska åka under fortsättningen av loppet. Det vinner du på i längden, säger Daniel Tynell som är 2000-talets mest framgångsrike Vasaloppsåkare. Han har vunnit loppet tre gånger och har dessutom varit på pallen ytterligare fyra gånger.

Kostupplägg inför Vasaloppet

Marcus Hellner är mest känd för sina framgångar på de traditionella distanserna i längdåkning. Tre OS-guld och ett VM-guld är tydliga bevis på det. Men faktum är att även han är en vinnare i Vasaloppsspåret. 2006 i sin enda start i något av loppen i Vasaloppsveckan vann han Skejtvasan. Något som enligt Hellner är viktigt för att lyckas i spåren är att ha bra grejer under fötterna. Vallningen är en nyckel:

– Där måste plånboken styra. Jag tror generellt att många har för mycket valla. Ett tips är att gå på någon vallaträff för att lära sig att hitta rätt i vallningen. Sen om du känner dig osäker så är ett tips att lämna in dina skidor till något av alla de vallaserviceställen som finns, säger Hellner.

Oavsett vilket av loppen under Vasaloppsveckan du väljer att åka så kommer det att vara en rejäl fysisk och mental urladdning. Det gäller att se till att kroppens depåer är välfyllda:

– De sista dagarna innan loppet ska du se till att fylla på med energi. Och det både när det gäller vätska och kost. När det gäller maten så tycker jag att du ska äta samma typ av kost som normalt, men att äta oftare. Kanske välja att äta både en tidig lunch och en sen lunch. Portionerna ska vara som vanligt, men att du äter oftare. Och även under loppet gäller det att fylla på med framför allt vätska. Elitåkarna dricker i princip var tionde minut. Mitt tips är även motionärer ska ha med sig en vattenflaska i ett vätskebälte så att de kan dricka även mellan kontrollerna. För vätskebrist är det som först påverkar prestationsnivån, och det är omöjligt att ”dricka ikapp” om du slarvat med vätskan från start, säger Tynell.

Har du några tips för de sista timmarna innan loppet?

– Dels handlar det om att äta en rejäl frukost, helst tre timmar före start. Loppen under Vasaloppsveckan är speciella med tanke på att det är så många som åker, det gäller att ha extra marginaler för att ta sig i god tid till starten. Se till att lägg in dina skidor i rätt fålla och sedan ska du se till att hålla dig varm. Det är inte alls bra att stå och frysa innan start. Själva uppvärmningen kan dras igång knappt en timme före start. När sedan starten går så är det bara att njuta av den härliga stämning som hjälper dig att ta dig till målet i Mora, säger Daniel Tynell.

Hellners och Tynells tips för lyckad tur i fäders spår:

- Sätt upp ett tydligt syfte med varför du åker loppet
- Var noga med vallningen – ta hjälp om du är osäker
- Fyll på med energi både inför och under loppet
- Var på plats vid starten i god tid – men stressa inte

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!

Jämför produkterJämför

Toolbar example

Klicka på -symbolen för att börja jämföra produkter

Genom vårt verktyg för att jämföra produkter kan du enkelt se och jämföra olika egenskaper på våra produkter.
Informationen varierar beroende på vilka produkter du väljer, exempelvis färger, vattentätt. tillgängliga storlekar, vikt, batteritid och mycket mer.
- Helt enkelt lite lättare för dig att hitta rätt produkter!

    Ta bort val

    Mina favoriterSe dina favoriter

    Toolbar example

    Klicka på -symbolen för att lägga till i favoriter

    Här hittar du de senaste produkterna som du markerat som favoriter. För att visa alla produkter som du har lagt till kan du enkelt logga in
    på Mina sidor och klicka på fliken Mina Favoriter.
    - Allt det bästa på ett ställe!