Att vandra

Vandring har en förtrollande kraft som drar med en in till världen av leder, landskap och naturupplevelser. Friheten att man har med sig allt man behöver på ryggen, bär det med sin egen kraft och steg för steg se hur naturen förändras runt om en. Det finns något uråldrigt med just vandring - vårt äldsta transportmedel och i stort samma idag som för våra förfäder för tusentals år sedan, dock vandrar vi kanske för lite andra anledningar.

Vandring betyder och innebär olika saker för alla - känslan, avståndet, vad man vill nå och hur man vill gå tillväga. Vissa gillar att vandra på för att avlägga så många kilometer som möjligt med minimal utrustning och andra gillar att göra det mer komfortabelt och vandringsturer runt sitt läger och kanske fokusera mer på naturen, djuren och det ‘’lilla’’ - som min pappa brukar säga: ‘’Vissa springer ett maraton på några timmar och vissa går den på en vecka, båda har klarat det men med olika inställningar och intressen.’’

Det finns inget rätt eller fel och det viktigaste är att man har kul och kommer ut - utrustning och det praktiska kommer i andra hand och det är en själv som bestämmer hur man vill gå tillväga. Det behöver och ska inte vara svårt att ta sig ut.

När man ska gå ut på sin vandring - vare sig det är första gången eller om man är en van vandrare så är det ett antal punkter som man bör tänka på. Med denna guide vill vi inspirera både dig som ska ut första gången och dig som vandrat tidigare.

Börja med det du har hemma, låna av familj eller en kompis och uppgradera allteftersom du börjar gilla det mer och mer (vilket jag tror du kommer att göra). Det finns inga måsten, men det finns utrustning som underlättar en hel del.

Blank
Blank

Idén föds och planeringen börjar

Vart vill jag vandra? Vad för typ av vandring vill jag göra - dagsturer från ett ‘’basecamp’’ eller vandra med all packning? Är det en väl markerad vandringsled? Vad är det för väder och natur just där och då? Hur många personer är vi? Finns det affärer längs med rutten eller behöver jag bära med mig allt från start? Ska jag sova i tält, vindskydd eller vandrarhem? Finns det vatten?

Det är bra att läsa på så mycket som möjligt om området du ska vandra i så att det inte kommer oförutsedda händelser som kunde förebyggas.

Packning av utrustningen

När man vet vart man vill vandra och planerat sitt äventyr så är utrustningen nästa steg att tänka på. Vad är det för säsong - vinter, vår, sommar eller höst? Hur kallt är det om dagarna och hur kallt är det om nätterna? Hur brukar vädret vara under den tiden på året? Alla årstiderna har sin charm att vandra i men packningen varierar beroende på årstider och temperatur. Under våren börjar allt att blomma men det kan också frysa på om nätterna och vara några minus, under sommaren vill man gärna slå upp sitt tält i skuggan för att inte vakna i en portabel bastu och man behöver även ha mer vatten. Under hösten är det många som går ut och vandrar, värmen lägger sig och landskapets varma färger är en fröjd för ögat - men man ska vara beredd på att nätterna plötsligt kan bli kalla och att det på dagen fortfarande kan bli jättevarmt. Vintern är magisk att vandra i med snöskor, turskidor eller på vandringsleder som inte täckts av snö. Här finns det många faktorer man ska vara extra vaksam på och den främsta är kylan. Man ska undvika att svettas, ha många lager redo och varm sovutrustning bland annat.

Kolla först med den utrustning du har hemma - allt behöver inte vara av det dyraste märket eller det mest lättviktiga som finns därute. Det viktigaste är att man kommer ut och skapar minnen och allteftersom man vandrar mer och mer märker man själv vad som kommer först på din inköpslista.

Vi delar in packningen i 4 olika delar:

1. Sovutrustningen

Tält, liggunderlag och sovsäck. Det är grunden för en god natts sömn (förhoppningsvis). Här gäller det att vara noga med att kolla på temperaturerna som förväntas, för även om man blir lite kall på dagarna så känner man sig mycket mer hjälplös när man inte får det varmt på natten och det för med sig fler negativa effekter - så kolla sovsäckens komforttemperatur och liggunderlagets isoleringsförmåga.

Vi brukar oftast ha med oss en uppblåsbar kudde (dom väger inte många gram numera och gör att natten blir ännu bekvämare) och en sovsäcksliner för att skapa ett extra luftlager som isolerar något och för att lättare kunna tvätta den. ‘’Lyxprylar’’ vi tycker är värt att bära på för att ge det där lilla extra.

2. Mat & Kök

Den här biten får en att orka gå vidare. Att fylla på med näringsämnen, kalorier och helt enkelt få något varmt i magen är otroligt viktigt, annars kommer man inte långt. En av grundstenarna för matlagning på en vandring är köket. Vi tycker bäst om gaskök då det håller länge, är lättare att bära med sig och mycket effektivt kokar upp innehållet i grytan. Det finns många olika storlekar och modeller att välja mellan och här skulle vi rekommendera att man går in till en butik (eller beställer hem) ett antal olika varianter för att se vilken som passar bäst för just dig. Här kommer också frågan ni hur många ni kommer att vara - man sparar vikt med att dela på ett större stormkök än alla har var sitt.

När vi pratar mat så finns det en hel del olika sätt att gå tillväga på. Men det som alla tips har gemensamt är att spara på vikten så mycket som möjligt och försöka att enbart ha med sig torra ingredienser. Vi sammanfattar några av de erfarenheter vi har.

Blank
Blank

Frystorkade färdigrätter

Dessa kommer från ett flertal olika tillverkare och är enligt oss det absolut lättaste, smidigaste och det mest energigivande alternativet - men samtidigt också det dyraste. Man kan köpa både frukost, lunch & middag med ett stort urval av olika rätter så att man kan äta varierat och där man oftast enbart behöver hälla på vatten och låta stå för att det ska bli klart!

Torra ingredienser

Ett annat alternativ är att kolla vad som finns i din närmsta butik där man enbart behöver tillsätta vatten. Vi brukar använda pulvermos t.ex med en bit torkat kött och lite kryddor. Billigt, gott, lätt och smidigt. Snabbnudlar är ett annat alternativ som vi ofta har med oss - inte så väldigt näringsrikt, men det har passat bra som lunch för oss när vi är ute och vandrar. Pannkaksmix ger också en jättegod frukost eller fika!

Torka maten själv

Det finns många recept man kan hitta på nätet som visar exakt hur man ska gå tillväga för att torka ingredienser för att de ska bli lätta att bära med sig, ha bättre hållbarhet och så får man med sig smakerna man vet att man gillar. Det krävs oftast bara en ugn på låg värme för att torka själv. Det man bör veta är att man ofta behöver blötlägga ingredienserna en stund innan (någon/ några timmar) i t.ex en zip-lock påse för att det ska hinna bli mjukt.

Snacks/ Energiboost

Också en viktig del av maten. Att man lätt kan fylla på med lite socker och proteiner när man känner att man behöver det. Vi brukar ta med Snickers till detta men har också gjort egna ‘’powerbars’’ med t.ex dadlar, nötter m.m. Det finns även ett stort urval av andra proteinbars att köpa på de vanliga butikerna och recept på hur man gör egna. Det vi också brukar göra är en ”Trailmix” - russin, jordnötter med ibland lite chokladbitar i.

Tips: Ha detta i midjebältet eller nära till hands för snabb åtkomst.

3. Kläder

Detta kan kännas som ett oändligt hav av olika märken, funktioner, vikter och textilier - men vi ska sammanfatta de viktigaste pelarna av våra erfarenheter.

Skorna/kängorna:

En väldigt viktig del av utrustningen tycker vi. Vi tycker om att vandra i kängor under alla årstider - de är varmare än ett par gympaskor på sommaren men stabiliteten och ‘’bärhjälpen’’ man får är oslagbar för oss. Kängorna ska då gå över fotknölen och ha en uppbyggd sula. Det så kallade skaftet är lite mer av en smaksak - vissa gillar en mer uppbyggt skaft och andra t.ex bara ett skal i läder för att lättare kunna torka dem. Prova själv och känn! Fördelen med Gore-Tex kängor tycker vi är att det håller fötterna torra men nackdelen är att när det väl blir blött så tar de längre tid att torka. Gore-Tex brukar ofta vara mer vadderade och uppbyggda men det är inte alla som vill ha. Skalkängor har som fördel att man själv kan bygga på med lager/ tjocklek på strumporna beroende på årstid och att de torkar snabbare.

Strumpor:

Det går hand i hand med skorna - här gillar och rekommenderar vi att ha dubbla strumpor i merinoull. Ett tunnare lager närmast foten och ett lager utanpå det i tjockleken anpassad efter årstiden. Detta gör man för att strumporna då ska skava mot varandra istället för mot foten och ull har man för att det transporterar bort fukten, funkar att vädra och för att den värmer även när den är blöt. Byt strumporna ofta - ett flertal gånger om dagen, och låt de använda vädra hängandes på ryggsäcken så att de torkar. Då håller man fötterna torra och glada och motverkar man skavsår och andra besvär.

Blank
Blank

Benen:

I skrivande stund är det ännu lite minusgrader emellanåt men våren är på god väg. Även på benen gillar vi att ha ett underställ i merinoull närmast kroppen (när det är kallt). Vi brukar använda oss av friluftsbyxor eller funktionsbyxor utanpå för att de har stretchpaneler för mer rörelseförmåga och även funktioner som ventilationsfickor och/ eller zip-off för att kunna reglera temperaturen snabbt. Detta är inte ett måste men underlättar och är mycket skönare enligt oss. Vi har hört mycket gott om ullunderkläder för samma anledning som strumporna och understället men har faktiskt bara använt vanliga bomullsunderkläder när vi varit ute - och det har funkat fint för oss hittills.

Överkroppen:

Då tar vi ett steg upp. Här har vi återigen merinoull understället närmast kroppen och varierar tjockleken beroende på tid på året. Utanpå den har vi en värmande tröja (nu i tidig vår) gärna med en dragkedja för att lätt kunna zippa upp eller ner för att reglera temperaturen. Över den har vi vid behov gärna med oss en syntet dunväst som packas ner till ett litet paket men kan plockas fram när man pausar eller det blåser kallt. Och sist men inte minst - skaljackan. Den som skyddar en mot vädret vare sig det är snö, regn, vind eller hagel. Det fungerar också med en regnjacka men de andas inte alls bra och är ofta inte designad för ett aktivt äventyr. Inom parentes så nämner vi skalbyxor också - det är inget vi ofta har med oss ut på en vandring men beroende på vart man ska gå och hur vädret ser ut att bli så är det bra att packa med sig en lätt skalbyxa (eller regnbyxa) för att kunna skydda sig mot vädret.

Huvudet:

Såhär års har jag gärna en mössa i merinoull med mig för stunden när öronen säger ifrån eller om det blir en kall natt i tältet och även en keps för att skydda mot solen och eventuellt hålla håret borta ur ansiktet.

4. Övrig Utrustning

Vatten:

Det finns olika sätt man kan bära med sig vatten på - jag personligen gillar att ha med mig en (eller två) flaskor med dricksvatten och ett litet vattenfilter som renar vattnet från sjöar och bäckar så att det blir säkert att dricka. Brodern min har ett vätskesystem med 2 eller 3 liter vatten med sig som ligger mot ryggen och gör att man har mer vatten färdigt direkt. Detta är lite beroende på vart man ska vandra, hur mycket vattendrag det finns osv. Man ska iallafall alltid ha tillgång till rent vatten på något sätt - man gör sig av med mycket vätska när man vandrar!

Första hjälpen kit:

Man vet aldrig när olyckan är framme (och det är den oftast när man som minst anar det) och man kommer ofta långt med ett första hjälpen kit. I denna kan det även ingå en ”Spot” eller liknande som uppdaterar ens koordinater och välmående till sina nära och kära utan att behöva ha täckning och även kan kalla på hjälp - man vet aldrig. I första hjälpen kitet är det även viktigt att man packar med skavsårsplåster & lite solskydd.

Telefon

Telefonen har blivit en sak som nästan alla bär med sig varje dag och innehåller många smarta funktioner. Man kan föreviga sin vandring genom att ta bilder, kolla på kartor och hålla de där hemma uppdaterade - samt att man underhållningen med sig såsom t.ex en podd eller ljudbok att lyssna på på kvällen.

Powerbank:

För att hålla sin elektronik laddad. Vi har med oss en variant med solpaneler som man rullar ut för att alltid kunna ladda den lite iallafall - bra stunderna man verkligen behöver några extra procent.

Solglasögon

Pannlampa

Ombyte(n):

Beroende på hur länge man är borta så ska man alltid se till att ha minst ett torrt och rent ombyte med sig. Här brukar vi på kortare vandringar använda vårt andra underställ som pyjamas t.ex.

Kniv

Vi brukar iallafall ha med oss en fällkniv eller lättare kniv för att den så ofta kommer till användning - till matlagningen, skära av ett rep eller ett plåster. Man kan även roa sig med att sitta och tälja lite på kvällarna - kanske en stekspade för att vända på pannkakorna? :)

Ryggsäcken:

Sist men inte minst har vi det vi bär allt detta i - ryggsäcken. Denna bör man prova noga, helst med vikter, innan man köper. Vandringsryggäckar görs i många olika former, rygglängder, volymer, färger och för olika ändamål. Sannolikheten är väldigt stor att det finns en som passar just dig och ditt kommande äventyr men prova dig fram för att hitta den.

Här ska man tänka på att den kommer nära ryggen och har ett stabilt, bekvämt midjebälte och bekväma, vadderade axelremmar - de står för en stor del av komforten under vandringen. Vi brukar använda mellan 45-65 Liter för att få med sig sin packning, men inte ha en massa plats över. Det är nämligen lätt att packa med sig mindre nödvändiga saker om man har plats över. Storlek och volym varierar även på om man har familj med barn till exempel.

Vi hoppas att ni fått några nya tips med er eller inspiration till att planera din nästa vandring. Kom ihåg att alltid respektera naturen, allemansrätten, t.ex. naturreservatets eller nationalparkens regler och att aldrig lämna spår efter dig. Naturen är tillgänglig för oss alla men enbart med kravet att vi tar hand om den.

// Forrest & Indiana (@wayoutbros)

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!