Dags att göra sin löpning till något mer än träning

Skriven av: @frilufts

Jag är en person som behöver mycket tid i naturen för att må bra. Skogen och naturen är en ventil som för mig är nödvändig för att jag ska fungera. Lite då och då bege mig ut för att övernatta eller bara tar en tur där jag i min ensamhet tänder en brasa och kokar en kopp kaffe.

Jag springer nästan alltid i skogen men av någon anledning klassar jag inte min träning som friluftsliv och själavård. Antagligen på grund av att jag är tävlingsinriktad mot mig själv vilket gör att löpningen bara blir till en fysisk ansträngning. Jag orkar inte ta till mig den vackra miljön och naturen. Jag orkar inte njuta när mitt fokus ligger på att springa snabbare än förra gången. I våras gjorde jag en förändring som har gett mig en helt ny syn på min löpträning, en väldigt enkel förändring.

Jag stängde av rösten på min träningsapp. Rösten som talade om när jag sprungit en kilometer och vad jag har för snitthastighet. Jag valde att strunta i tider och tempo. Att istället försöka göra varje träningspass till en upplevelse. För en person som är van vid att tävla mot sig själv och ser det som ett misslyckande att stanna för att knyta skorna var det i början tufft. Men plötsligt avvek jag från min vanliga slinga, hittade småstigar som tog mig till sjöar och platser som jag aldrig tidigare upptäckt. Såg jag något vackert stannade jag och tog mig tid att uppleva och insupa det. Jag packade en varm väst i min löpryggsäck och tog med mitt vattenfilter så jag kunde vara ute längre. Från att springa en och samma specifika sträcka på 50 minuter kunde jag vara ute en timma och 40 minuter och avverka 18 kilometer. Min löpträning blev plötsligt mer än ett träningspass.

Blank
Blank

Prova på nya saker som leder till nya möjligheter

När jag löptränar på hemmaplan börjar och slutar oftast träningen utanför dörren. Jag har tur och bor nära naturen. På några minuter är jag mitt i en barrskog med mängder av stigar att välja bland. Även om jag har riktigt bra förutsättningar för löpning på hemmaplan har jag börjat ta mig till närliggande platser för att få möjlighet att uppleva och utforska nya miljöer. Runt Göteborgsregionen finns mängder av vackra skogar, naturreservat, skärgård och utflyktsmål. Tänk så mycket man hinner se och uppleva genom att springa två timmar istället för att promenera.

Jag har aldrig haft en tanke på att åka på löpsemester. Men plötsligt börjar jag se tjusningen med att hyra en stuga i fjällmiljö och bege mig ut på dags-löpturer. Eller att bila runt bland norska fjäll och fjordar, bo på camping och under dagarna göra löputflykter. I år har vi haft begränsade möjligheter att resa men det börjar bli dags att planera nästa års semester.

Utrustning för längre turer

En stor fördel med löpning är att det är en aktivitet som de flesta kan utöva. Man kan träna var och när som helst. Löpning är på många sätt den ultimata träningsformen. Det är också en aktivitet som inte behöver kosta särskilt mycket. I grunden räcker det med ett par löpskor och träningskläder. Bestämmer man sig för att satsa på att vara ute på lite längre turer kan det vara bra med lite extra utrustning. Jag tänkte ge förslag på utrustning och presentera den utrustning som jag använder mycket av när jag är ute på mina rundor.

Löpskor

Springer man längre sträckor kan det vara god idé att lägga pengar på ett par riktigt bra löpskor. Bra löpskor som är anpassade för dig och det underlag som du springer på är viktigt för att undvika skador. Lägg ner tid på att läsa om vilka löpskor som passar just dig och din löpning. Jag springer väldigt varierad terräng. Oftast på små skogsstigar och grusvägar men ibland även på asfalt. Jag använder Speedgoat 4 från Hoka. Det är en terrängsko som är lätt, har bra dämpning och bra dräneringsförmåga. Jag tappar sällan greppet även om jag springer på blöta stenar och spänger. Att känna till sin utrustnings begränsningar är viktigt för att undvika skador.

Träningskläder

Mitt val av träningskläder varierar väldigt mycket beroende på vilken tid på året jag springer. Undersommarmånaderna springer jag i en t-shirt, korta tights och badshorts. Mot hösten och kallare årstider blir det viktigare med mer och bra kläder. En grund som jag tycker fungerar bra är löptights, en underställströja med en t-shirt över. När vintern kommer och det börjar bli kallt kompletterar jag med en träningsjacka, mössa och vantar. Jag har alltid med mig någon form av förstärkningsplagg på löpturen. Är det sommar har jag med mig en regnjacka. På hösten packar jag regnjacka och en väst. Är det riktigt kallt packar jag en tunnare dunjacka. Målet är att ha med mig så lite utrustning som möjligt men ändå ha med sig tillräckligt för att kunna stanna upp, njuta och uppleva utan att bli nedkyld. Många av mina träningskläder är från Hellner. Det är kläder som är bekväma, prisvärda och anpassade för löpträning. Mitt favoritplagg är Nirra Hybrid Vest, perfekt att ha med som förstärkningsplagg i ryggsäcken.

Blank
Blank

Träningsryggsäck

Jag använder mig av en ryggsäck som rymmer cirka tio liter. För mig är det precis lagom med utrymme. Jag kan packa mitt vattenfilter, regnjackan, väst, telefonen, pannlampan och nycklar. För mig är det viktigt att ryggsäcken är bekväm och sitter bra på ryggen. Jag använder Ultimate Directions ryggsäck och tycker att de har lyckats bra med sin Ultra Vest 5. Jag känner knappt att jag har den på mig!

Vattenreningsfilter

Springer man längre sträckor är det viktigt att få i sig vatten. De flesta vill undvika att bära runt på onödig vikt. Jag har själv aldrig haft några vätskebälten. Till min löpväska medföljde två stycken vattenflaskor på en halv liter vardera men de lämnar jag hemma. Istället brukar jag packa ner mitt vattenreningsfilter som jag använder när jag är ute på mina skogsturer. Filtret som jag använder är från Katadyn och heter BeFree. Det är en mjuk plastflaska med ett filter i munstycket. Filtret tar liten plats och väger knappt någonting. Genom att använda sig av det vatten som finns i sjöar och bäckar längs slingan slipper man bära med sig önödig vikt.

Träningsklocka / träningsapp

Hela min filosofi att sluta jaga tider och i stället fokusera på njutningen, naturupplevelsen och nuet går inte fullt ut ihop med en träningsklocka som visar snitthastighet eller en träningsapp som hela tiden talar om hur långsam eller snabb jag är. Men om man lär sig sköta det snyggt är informationensom man får från sin träningsklocka väldigt spännande. Det är givande och kul att ha koll på vart man har sprungit tack vare GPS-positioneringen. Det kan även vara givande att analysera sin puls, mäta antal steg man tagit under dagen, hur långt man har sprungit den senaste veckan etcetera. Jag använder mig av en Garmin Forerunner 245 som jag har parkopplat med min telefon. Mitt största användningsområd är GPS-positioneringen och pulsmätningen. Efter en längre runda är det spännande att gå in och se var och hur man har sprungit.

Gör något nytt, något du inte brukar

Vi är olika och har alla olika mål med vår träning. Vissa tränar för att bli bättre inför nästa lopp. Andra tränar för att kunna äta och dricka gott. Men nästa gång du är ute och springer, gör något somdu inte brukar. Bryt ditt beteendemönster. Stäng av ljudet på din träningsapp eller träningsklocka. Sväng av det trygga elljusspåret och bege dig ut på okända stigar. Sakta ner och fokusera på nuet. Titta upp, njut av den vackra naturen och gör ditt träningspass till något mer. För mig har min löpning blivit mer än träning. Genom att ge mig själv möjlighet att tillgodose mig mina behov av naturen har min löpning blivit en friluftsupplevelse.

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!