Vandringstips

Vandring är enkelt - ett par skor, lämpliga kläder och eventuellt en ryggsäck är allt som behövs. Att gå är ett utmärkt sätt att upptäcka nya marker, nära och avlägsna. Det är en aktivitet som de flesta behärskar och kan känna sig trygg med. Dessutom är det socialt och ger utrymme för prat och samvaro. Här är tipsen som gör din vandring ännu roligare.

Utrustningen

Rätt utrustning gör skillnad, i synnerhet på fjället. Kläderna ska fungera i olika typer av väder. Satsa på mångsidiga plagg som skyddar mot vind, ventilerar, torkar fort och värmer. Välj gärna tunna softshell-plagg eller täta bomulls och syntetvävar som till exempel Fjällrävens G1000 eller liknande. Vanliga bomullsplagg som t-shirt och jeans är direkt olämpliga eftersom de tar en evighet att torka om de blivit blöta av svett eller regn.

Ryggsäcken ska vara anpassad för dig, testa rygglängd och avbärarbälte ordentligt, även med packning. Som tjej är det värt att kika lite extra på tjejmodellerna som har kortare rygg, anpassade axelremmar och avbärarbälte. En säck för dagsturen bör vara på 30–50 liter. För den längre vandringen och tältturen krävs säckar på 60 liter och uppåt.

Det låga kängmodet från Europa är numera mer eller mindre praxis också i Sverige. En låg känga är lätt, smidig och allsidig. När packningen blir tyngre och terrängen tuff krävs dock ofta en högre känga som ger mer stöd åt foten. Tjejer har smalare fötter och bredare vad och bör kika på tjejmodeller med smalare läst och bredare skaft.

Mer tips om utrustning hittar du här.

Övernattning

Tält är förstås den ultimata friheten, att bo precis där det passar dig. Tänk på att fjällen ställer högre krav på ditt tält än vad en låglandsvandring gör. Välj gärna lite extra utrymme. Är ni två så välj ett tremannatält. Den extra vikten får ni igen i komfort.

Mer tälttips hittar du här.

Bor du i fjällstuga behöver du ingen sovsäck utan bara ett reselakan. Filtar och kuddar finns i stugorna. Öronproppar brukar vara bra, trötta fjällfarare sover djupt och snarkar högt.

Du kan boka boende i fjällen och på vandrarhem runt om i landet här.

Lätt är rätt

En amerikansk studie pekar på att vandringssträckan kan tredubblas om packvikten halveras. Spara vikt genom att minska volymen på stora grejor, inte genom att lämna små bekvämligheter hemma. Försök spara vikt på tält, ryggsäck, sovsäck, kök och liggunderlag. Skippa extra kläder. Kompromissa inte på regnskydd, satsa på ett bra och gärna lätt kvalitetsregnställ.

Vi svenskar sätter gärna likhetstecken mellan säkerhet och en till bredden fylld ryggsäck. Vilket sällan är sant. Med lättare packning orkar vi mer, håller oss klara i huvudet och rör oss snabbare - den dogmen gäller i Europa och Nordamerika men av någon anledning inte i Sverige. Din erfarenhet sätter gränser för vad som är oumbärligt och vad som kan lämnas. Notera efter turen vad du verkligen använder och lämna nästa gång de prylar som blev kvar i säcken.

Rutin och ordning är A och O, var sak har sin plats. Det gäller ryggsäcken såväl som garderoben. Ligger dina uteprylar på ett och samma ställe minskar risken att du glömmer något viktigt. Använd packpåsar. Prylarna ska ligga i säcken, inte hänga utanpå där risk finns att de tappas.

Fyra kilometer i timmen

Med en säck på 15–20 kilo går vi tre till fem kilometer i timmen. Det vill säga en kilometer tar mellan 12 och 20 minuter. Går vägen uppför tar varje hundratal höjdmeter ytterligare minst tio minuter extra. En tyngre säck reducerar hastigheten avsevärt, främst på grund av att behovet av vila ökar.

Så ska du gå

Följ höjdkurvor i obanad terräng, på till exempel kalfjället gäller regeln att ta så lite höjd som möjligt. Ofta kan man spara energi genom att gå runt istället för att gå över.

Tempo: Ett mått på lagom hastighet är när vi fortfarande orkar prata. Sänk tempot rejält när det börjar gå uppför och håll sedan ett långsamt och jämnt tempo. Ett ständigt malande är alltid mer vägvinnande än snabba ruscher som kräver vila.

Vägval: Leder är snabbast. Rekommenderade färdvägar är prickade på kartan. Finns inga av dessa gäller det att läsa kartans terrängtyper och höjdkurvor. En torr sommar kan en myr vara en utmärkt färdväg, en myggig sommar är kalfjället att föredra. Kalfjället är ofta snabbvandrat medan ris och fjällbjörk tar energi och tid.

Stavar: På kontinenten är det vanligt att man vandrar med stavar. Dessa ger bättre balans och skonar knän i utförsbackarna.

Vadning: Vid vadning ska avbärarbältet knäppas upp och axelremmarna lättas så att ryggsäcken enkelt kan krängas av om man ramlar. Flytta en fot i taget. Stavar är en bra hjälp vid vadning.

Omväxling: Växla mellan att bära vikten på höften och på axlarna genom att reglera avbärarbältet.

Lätt på foten: Undvik höga kliv och håll låglinjen mellan stenar på stigen. Med lätt ryggsäck och torrt underlag går det ofta bra att trippa ovanpå ojämnheter.

Prylarna du inte får glömma

  • Förstahjälpen: Blodstoppare, sårrengöring, suturtejp, skavsår, värktabletter.
  • Karta och kompass
  • Tändstickor/tändare: Lita inte på kökets piezo-tändare.
  • Multiverktyg/kniv
  • Pannlampa
  • Solskydd och myggmedel
  • Reparations prylar: Silvertejp, stoppnål och tandtråd, grov metalltråd och snöre.
  • Personlig medicin: Astmaspray, antihistamin, insulin?
  • Vattenbehållare: Slarva inte med vätska.
  • Snabb energi: En energikaka eller gel i reserv.

Sveriges bästa vandring

I fjälltrakterna har det funnits markerade leder sedan förra sekelskiftet. I södra delen av landet började leder att markeras först på sextiotalet. Idag finns 1 600 mil vandringsleder i Sverige! Även på vandringsfronten har Sverige införlivats med Europa. Europaled 1 sträcker sig från Varberg till Grövelsjön och Europaled 6 går från Malmö till Norrtälje.

Din bästa vandring finns nära dig. Med Sverigeserien, tidigare Gröna kartan, i handen hittar du de minsta stigarna och bortglömda besöksmål. Prova till exempel Skåneleden, Östgötaleden, Sörmlandsleden eller Bohusleden.

Du hittar en utmärkt portal för vandring i hela landet här.

Klassiska vandringsmarker i Sverige är Kungsleden, främst mellan Abisko och Nikkaluokta, samt området runt Storulvån och Sylarna i Jämtland. Dessa trakter tar emot den stora massan av vandrare. Men i fjällen finns mycket mer bortom dessa vältrampade stigar.

Prova gärna en pärla som Padjelantaleden eller en tur i Vindelfjällen som är Sveriges största naturreservat.

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!