Just nu - Fri hemleverans!   Gäller vid köp för minst 995 kr.

Hållbarhet – så jobbar vi på Outnorth för en bättre framtid

Som Skandinaviens ledande e-handlare inom outdoor har vi ett ansvar för att driva vår verksamhet så hållbart vi kan. Vårt mål är att få fler människor att vistas utomhus och då måste vi också göra vår del för att alla ska kunna fortsätta med det. Här under hittar du Outnorths första hållbarhetsrapport. Vi har, som alla bolag, många utmaningar att ta oss förbi, men vi tar nu hållbarhetsfrågor på stort allvar och kommer jobba både hårt och långsiktigt för att bli ett föredöme i branschen. I rapporten kan du läsa om vad vi gjort så här långt samt om våra målsättningar.

I vårt hållbarhetsarbete jobbar vi med flera partners. För kemikaliefrågor har vi mycket nytta av vårt medlemskap i Kemikaliegruppen som drivs av RISE. Förutom att vi försöker utbilda våra leverantörer i den Europeiska kemikalielagstiftningen och kontrollerar att de följer den, så har vi också tagit egna initiativ där vi t ex håller på att fasa ut högfluorerade ämnen (som kan finnas i impregneringar och skidvalla) och biocider som t ex kan finnas i antibakteriella behandlingar.

När det gäller klimatfrågan och uppvärmningen av planeten så har vi satt upp långsiktiga mål för att minska våra utsläpp av växthusgaser och på sikt bli helt klimatneutrala. Vi har tagit stöd i de globala målen och valt ut de mål som ligger närmast vår egen verksamhet. Klimatmålet är kanske det allra viktigaste av dessa. Men vi ser också microplaster i haven, arbetsförhållanden hos våra underleverantörer, kemikaliefrågor och hållbar konsumtion som väldigt viktiga frågor för vårt bolag att hantera.

För sociala frågor så använder vi oss mycket av vårt medlemskap i Amfori/BSCI där vi inspekterar våra underleverantörer enligt den gemensamma uppförandekoden samt hjälper fabrikerna att förbättra arbetsvillkoren för sina medarbetare.

Vi är också, via vårt varumärke Urberg, medlemmar i 1%ForthePlanet och donerar där ganska stora summor till miljöfrämjande organisationer varje år. Vi har t ex stöttat WWF och Naturskyddsföreningen. Vi är också anslutna till ”Pälsfri butik” och har ställt krav på våra leverantörer att all merinoull skall vara mulesingfri.

För att få fler människor att vistas utomhus så är vi också stolta över att stötta organisationer som Friluftsfrämjandet, Svenska Turistföreningen och Adventure Academy.

Vill du läsa mer om vårt hållbarhetsarbete kan du ladda ner vår Hållbarhetsrapport här.

Blank

1% for the Planet

Ett av våra egna varumärken, Urberg, är medlem av ”One Percent for the Planet” – vilket är en internationell organisation där medlemmarna bidrar med minst en procent av sin årliga omsättning till miljöskäl. Missionen är att ”bygga, stötta och aktivera en allians av företag som är ekonomiskt engagerade i att skapa en frisk planet”. I 2019 bidrog vi genom Urberg med 1% av vår totala omsättning till Naturskyddsföreningen och WWF. För oss är det viktigt att ta hand om vår vackra natur, så att vi kan fortsätta njuta av den i generationer framöver.


Blank

Naturskyddsföreningen

I 1909 bildades det som skulle komma att bli Sveriges största, äldsta och viktigaste miljöorganisation – nämligen Naturskyddsföreningen. Nu ser man tydligt att deras hundraåriga arbete har gett resultat inom många av deras viktigaste arbetsområden: klimat, hav, skog, jordbruk och miljögifter. De har t.ex. räddat pilgrimsfalken från utrotning och hundratals unika skogar från avverkning. I 2019 hade Urberg och Outnorth en omröstning för vem vi skulle ge pengar till genom 1% for the Planet, där Naturskyddsföreningen vann.


Blank

WWF

Världsnaturfonden WWF anses vara en av de största internationella privata miljö- och naturvårdsorganisationerna som finns. De arbetar med projekt för att rädda hotade arter, skogar, hav och mycket mer över hela världen. För att nå sina mål jobbar de på politiskt nivå såväl som ute i fält och i tätt samarbete med andra organisationer samt lokalbefolkningen som bor nära hotade områden. WWF finns i över 100 länder och på grund av deras enorma arbete världen över valde vi att bidra med en del av vår totala omsättning genom 1% for the Planet.


Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!