The best of Scandinavian Outdoor

Fri frakt från 499 kr

Fria returer

30 dagars öppet köp

Klimatkompenserade frakter

Hållbarhet

Vi har ansvaret att driva vår verksamhet så hållbart som vi kan. Vårt mål är att inspirera fler att vistas utomhus och därför måste vi göra vårt för att detta ska vara möjligt för alla även i framtiden.

Innehåller era produkter några farliga kemikalier?

Kemikalielagstiftningen i EU (och Norge) är den mest strikta i världen. Kanske har du till exempel hört talas om REACH-lagstiftningen som reglerar ett stort antal kemikalier. Vi är medlemmar i kemikaliegruppen som är en del av RISE. Med hjälp av kemikaliegruppen har vi tagit fram ett arbetssätt för att kontrollera användandet av kemikalier i framför allt de produkter vi producerar under egna varumärken. Det handlar om kontraktsskrivning, informationsinsamling, riskbedömning och tester.

För externa varumärken förlitar vi oss i huvudsak på kontraktsskrivning. Den europeiska kemikalielagstiftningen ligger som grund i vårt arbete, sen har vi i vissa fall gått lite längre än så. Vi har tagit fram en ”blocklist” med kemikalier, material, produktionsmetoder och produkter som vi inte accepterar. I tillägg till denna blocklist har vi en ”phase out list” med i huvudsak material som vi vill fasa ut men inte hittat alternativ till. Slutligen har vi en lista med ”preferred attributes”. Det är 3:e parts-certifieringar och produktionsmetoder som vi tror kan göra skillnad. Alla dessa listor kommunicerar vi till våra leverantörer och när det gäller preferred attributs så ger vi också våra kunder möjlighet att filtrera på dessa i butiken.

Vi kan inte säga med säkerhet att det inte finns några farliga kemikalier i våra produkter. Men vi lägger omfattande resurser på att undvika det. 

Vilka produkter är bäst ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv?

Om vi börjar med klimatperspektivet så är alla produkter belastande och det viktigaste vi kan göra för att minska klimatpåverkan är att köpa saker av hög kvalitet och använda produkterna så länge som möjligt.
Vi jobbar för att minska klimatavtrycket av vår verksamhet men över 60% av klimatavtrycket uppstår i produktionen av produkterna och därför blir det så viktigt att produkterna som tillverkas också verkligen används.

Vi har valt att inte själva skapa någon egen miljömärkning eller eget miljöpåstående. Istället håller vi på att bygga upp en möjlighet för dig som konsument att filtrera på aspekter som vi tror är ett bättre val ur ett miljöperspektiv. Det är tredjepartscertifieringar och produktionsmetoder. Du hittar dessa i butiken under filtreringsmöjligheterna. 

Varför säljer ni produkter som är producerade i Kina?

Kina är en av världens ledande producenter, både av textila produkter och av många andra produktkategorier som finns i vårt sortiment.

Om vi pratar om transporter, så är sjötransporterna från Asien inte så belastande som man kan tro. En lastbilstransport från södra Europa kan ge upphov till lika mycket utsläpp. För inkommande transport av våra egna produkter har vi gått över till att bara använda sjötransport och där köper vi nu sjötransporter med biobränsle. (De tågtransporter som finns att tillgå ger högre utsläpp av växthusgaser och flyg ger väldigt mycket högre utsläpp). 
En del tror att det bara är dålig kvalitet som produceras i Kina. Så är det inte. Det går att producera både låg och hög kvalitet överallt.

Energimixen i Kina består till väldigt stor del av fossila källor. Detta håller på att ändras men inte alls i den takt som skulle behövas. Kina ligger på ungefär samma andel fossil energi som hela världen gör i genomsnitt. Även i Europa ligger många länder på samma nivå och en del ligger faktiskt över, (till exempel Polen). Man kan argumentera för att flytta produktion från Kina till Sverige, Norge eller Finland för att därmed kunna producera med en bättre energimix. Men frågan är hur realistiskt det är. Det finns några textilindustrier kvar i våra länder och hatten av för dem. Men vi tror inte att det är realistiskt att tro att vi ska flytta tillbaka textilindustri i stor skala till norra Europa. Vi kommer däremot försöka påverka våra producenter att gå över till förnybar energi. Det är en av de viktigaste punkterna vi kan påverka för att nå vårt mål om klimatneutralitet till år 2028. Och faktiskt är det nog så att om vi på något sätt kan vara med och påverka bara några enstaka investeringsbeslut hos våra leverantörer så att nya fabriker väljer förnybar energi - då kan det vara något av det viktigaste vi kan åstadkomma i form av insatser för klimatet. 

Sen har vi frågan om demokrati och den politiska utvecklingen i Kina. Där har utvecklingen gått i fel riktning de senaste åren. Vi har dock inte sett någon försämring av arbetsvillkoren. Vi kommer, som det ser ut nu, fortsätta handla med produkter från Kina. Vi har försökt säkerställa att produkterna eller råvaror inte kommer från Xinjiang provinsen och i övrigt följer vi utvecklingen. 

Bryr ni er om arbetsvillkoren i fabrikerna ni använder?

Ja, det gör vi.
Vi har valt att vara medlemmar i den europeiska organisationen Amfori BSCI och använda den code of conduct och de verktyg som den organisationen tagit fram som en grund för vårt arbete med sociala frågor.
En grundpelare i Amfori BSCI är att vi, tillsammans med andra medlemmar, delar på ansvaret för att inspektera fabrikerna. I plattformen kan vi följa att alla fabriker inspekteras varje år. Systemet bygger på en tanke om ständiga förbättringar.  

Ni skeppar för mycket luft!

Vi får ibland denna feedback från kunder. Det kan komma i form av ett e-postmeddelande eller en post på sociala medier. Ofta är det en bild på en alltför stor kartong och en liten produkt som packats i denna kartong. Vi blir alltid besvikna när vi får den här feedbacken, för det betyder att vi misslyckats lite grand. Men vi försöker alltid gå tillbaka och se vad som hänt. Vårt lager är automatiserat men packprocessen är manuell och det händer tyvärr att personalen som packar gör fel. Vi jobbar kontinuerligt med frågan att välja rätt förpackning. Vi är tacksamma för återkopplingar ifall du får en försändelse som är för stor i förhållande till produkten. 

Är inte e-handel generellt dåligt för miljön? Det är så mycket transporter.

Faktum är att utgående transporter endast står för ca 4% av våra klimatutsläpp. Det är viktigt att vi håller ner dessa utsläpp men de 4% gör inte e-handel till en stor klimatbov. För att erbjuda våra kunder motsvarande utbud i fysiska butiker skulle det krävas stora butiker i många städer. Dessa butiker skulle behöva byggas, bemannas, värmas upp/kylas ner och förses med el. Sen skulle både personal och kunder behöva transportera sig till butikerna och varorna skulle också behöva skickas till butikerna.
Idag har vi i stället ett stort lager och varorna som skickas från lagret till våra kunder sampackas i stora lastbilar och samåker en stor del av vägen hem till kunderna.

Man kan faktiskt ställa sig frågan vad som är bäst att transportera. Är det kunden som ska åka till varan (i butiken) eller är det varan som ska transporteras till kunden? Returfrakter är ett problem för e-handeln. Men det är också väldigt viktigt att våra kunder har möjlighet att byta produkt om de inte är nöjda. En produkt som en kund inte är nöjd med kommer kanske inte att användas. Ur ett klimatperspektiv är det sämsta möjliga utfall – att en produkt produceras och sen inte används. 

Varför pushar ni så mycket för att sälja mer?

Det här är en rimlig fråga.
Produkterna står för mer än 60% av våra utsläpp. Så ju mer produkter vi säljer, desto mer utsläpp. Det är också en svår fråga för ett bolag att hantera. Vi lever i en marknadsekonomi och vi behöver alla på ett eller annat sätt förhålla oss till det.
Så som vi ser det så är det viktigaste att vi inte driver på för en överkonsumtion. Om vi ska kunna vara ute i naturen så krävs det både kläder, skor och utrustning, men vi vill inte att det ska konsumeras mer än vad vi behöver.
Om våra kampanjer leder till att vi tar försäljning från våra konkurrenter så tycker vi det är OK men om det leder till en överkonsumtion så är det ett problem. Det är inte ett problem om vi säljer en vara billigare än någon annan. Varan blir inte mer miljöbelastande för att vi tar ett lägre pris. Det här är som sagt en svår fråga som vi har diskuterat en del internt, inte minst inom vår marknadsavdelning. 

Vad innebär klimatkompenserade frakter?

I klimatrapporteringen beräkningar vi CO2 utsläppen för alla frakter som vi har operativt ansvar för, dvs ankommande frakter på egna varumärken samt alla utgående frakter, inklusive estimat av ankommande frakter vi inte har operativt ansvar för. 
Baserat på resultatet av CO2 från våra frakter gör vi klimatkompensationer i ett samarbete med Trees for All och planterar skog i Plan Vivo certifierade projekt i Bolivia och Mexico.

Vill du kontakta oss?

Vår kundservice hjälper dig gärna med frågor och funderingar om produkter och beställning. Om din fråga gäller en order du lagt hos oss, kom ihåg att inkludera ditt ordernummer i mailet. Svara gärna istället för att skicka ett nytt mail för att underlätta hanteringen när du fått ett svar från oss. 

Telefon: 0480 - 940 00
Måndag - Fredag 10.00 - 15.00
Lunchstängd varje dag 11.30 - 12.00

E-post: [email protected]

Chatta med oss
Du hittar chatten nere till höger.
Är den inte synlig innebär det att chatten är stängd eller att alla platser för stunden är upptagna.

Bli Outnorth Member

Som medlem får du poäng på allt du handlar, personliga erbjudanden, förtur till utvalda kampanjer och mycket mer.