Just nu har vi kampanjpriser på:
Kläder och utrustning  |   Camping  |   Vattensport
Se alla kampanjer här

Hur åker man längdskidor?

Om du är nybörjare vad gäller längdåkning är den klassiska stilen perfekt att börja med. Diagonalåkningen är den äldsta tekniken och kan liknas vid att gå på skidor. Den är riktigt enkel att lära sig om du bara vill ta dig ut och njuta i skidspåren. Om du vill utveckla din klassiska åkning krävs emellertid en mer förfinad teknik för att få till bra fäste och glid. Så här kommer du igång på rätt sätt.

Diagonalteknik

Diagonalåkningen innebär att du sätter en fot framför den andra, ungefär som när du går. Till att börja med bör du fokusera på att bara hitta balansen när du rör dig framåt, utan att försöka glida på steget. För att utvecklas snabbt bör du sedan fokusera på glidet. För att kunna göra det behöver du dela upp rörelsen i två delar:

1. Frånskjutet som driver dig framåt
2. Glidfasen som gör att du håller farten

Skidor för klassisk åkning måste vara anpassade till din vikt och teknik för att du ska kunna utvecklas.

Blank
Blank

Frånskjutet

För att få till frånskjutet måste skidan få fäste i snön. Du måste föra över all kroppstyngd på den fot som ska sparka bakåt för att fästzonen ska greppa tag i snön.

Tyngdöverföringen bör vara tydlig och distinkt för att du ska få maximalt tryck på skidans fästzon. Behåll tyngden på den fot som du trycker bakåt så länge som möjligt. I slutet av frånsparken flyttar du all kroppsvikt över på den andra skidan och påbörjar glidfasen på den.

Skinskidor är perfekta om du precis börjat åka längdskidor eftersom det systemet ger ett effektivt fäste vid frånsparken. De bjuder dessutom på bättre glid än vallningsfria skidor med fiskfjäll. Ju bättre du blir på att åka, desto mer kommer du att kunna koncentrera dig på glidet snarare än att få fäste på skidorna. Det kommer du att kunna göra genom att byta till en annan typ av ”skin” på skidorna eller genom att välja vallningsbara skidor.

Glidfasen

Försök att behålla så mycket som möjligt av farten du genererat vid frånskjutet under glidfasen. Försök göra dig så lätt som möjligt så att fästzonen inte får kontakt med snön.

Stavrörelsen vid diagonalåkning

Varje gång du sparkar bakåt med ett av benen trycker du ifrån med staven på motsatt sida av kroppen.

Blank
Blank

Andra tekniker inom klassisk stil

Vid sidan av diagonalåkningen, som oftast används i uppförsbackar och vid turåkning, finns andra tekniker som passar i preparerade spår.

Stakning

I mindre kuperad terräng passar stakning, eller dubbelstakning som det ibland kallas, utmärkt. Du trycker dig helt enkelt framåt genom att pressa båda stavarna bakåt samtidigt. Frekvensen bör vara så pass hög att du håller farten under glidfasen.

Stakning med frånskjut

I partier med svagt lutande uppförsbackar passar stakning med frånskjut; en sorts blandning av diagonalteknik och stakning. Sparka ifrån med ett ben först (som vid diagonalåkning) och tryck sedan ifrån med båda stavarna samtidigt (som vid stakning).

Saxning

Den här tekniken används i branta uppförsbackar och vid tillfällen när fästet inte räcker för att kunna åka med diagonalteknik. Klättra uppför backen med skidorna i V-form; antingen genom att gå eller hoppa för att få högre fart.

Det är lätt att bli frestad att glida lite på steget vid saxning. För motionsåkning är det helt i sin ordning, men kom ihåg att det inte är tillåtet på tävlingar i klassisk teknik.

Blank
Blank

Vallning!

Nu känner du till de huvudtekniker som kan hjälpa dig att utvecklas som klassisk längdåkare. Till slut ett sista råd; kom ihåg att valla dina skidor för att optimera glidet!

Till Salomon WMN’s Winter ›



Photo credit: Emrik Jansson / @emrikjanssonphotography

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!