Blank

Kom igång med trail running!

Tänk dig att ge dig ut på en löptur i skogen utan att följa givna leder, stigar och planerade rutter. Det är bara du, fågelkvitter och oupptäckt natur. – Trail running är ett fantastiskt träningssätt och känslan du får i kroppen är otroligt härlig, säger Christian Ericsson, Go Outnorths expert på utomhusträning.

Lågintensivt och njutbart, det är Christians syn på hur trail running är när den är som bäst. – För mig handlar trail running om att komma ut i naturen och upptäcka nya områden. Att springa ute i skogen ger så mycket mer glädje än att springa på vägen eller runt elljusspåret. Om du är sugen på att testa trail running som träningsform är hans råd att börja lugnt. – Skador och problem vill du inte få alls, men allra minst i början när du precis har kommit igång. Det är lättare att undvika om du börjar lugnt och lyssnar på kroppen. Börja passen med att gå eller långsamt jogga några minuter för att värma upp, säger han och fortsätter: – Kör gärna lågintensivt och lite längre istället för att maxa på korta pass i början. Det ger muskler och leder tid att vänja sig lite, och ger dig dessutom mer tid att njuta av solen och fågelkvitter. Det är en härlig naturupplevelse och ett fantastiskt träningssätt!


Glöm inte rumpan
Löpning ska inte göra ont och det är viktigt att du lyssnar på din kropp och jobbar på din teknik. Utan att bli allt för teknisk berättar Christian om två varianter när det kommer till fotnedsättning – med tårna först, så kallad framfotalöpning, eller den klassiska rullningen där hälen sätts ner först. – Jag brukar växla under passet för att aktivera olika muskler. I terräng går det oftast inte att rulla, så då blir det naturligt att köra framfotalöpning, men springer du en bit på stig eller väg kan du passa på att rulla. Variation är viktigt för mig!
Löpsteget ska utgå från kroppens kärna, bålen och höften, inte bara benen. – Höften liksom skjuter fram och driver steget. Bara att genom att vara medveten om detta blir ofta löptekniken bättre.
Han påpekar också hur viktigt det är att aktivera sätesmuskulaturen när du springer. – Knip ihop skinkorna! Många tänker kanske inte på hur viktig den muskelgruppen är i löpning, men genom att träna och stretcha den kan du slippa exempelvis knäproblem.

Blank
Blank
Blank

Exklusivt på outnorth.se – Christian visar två styrkeövningar som stärker knäna och aktiverar sätet. Perfekta att värma upp med innan ett trail runningpass!

1. Bulgariska utfall
En jättebra övning som tränar rumpmuskulaturen, benen och bålen. Den hjälper dig att förbättra din kroppskontroll och stabiliteten i höft och knän.
Den utförs som vanliga utfall med skillnaden är att det bakre benet är placerat på en höjd. Benen ska vara höftbrett isär och kroppen ska röra sig lodrätt neråt och knät doppas i marken innan du vänder uppåt igen. Det liggande benet ska inte arbeta utan är bara stöd. Tryck till med rumpmuskulaturen i det främre benet för att komma upp.

Tänk på: att spänna magen och hålla höften rak. Det främre knät och tårna ska peka i samma riktning och benet ska vara så långt fram att knät stannar bakom tårna när du sänker ner kroppen.

2. Ben/knälyft
Det här är en övning som främst tränar och aktiverar rumpmuskulaturen.
Lägg dig ner på sidan och stöd dig på underarmen. Ligg gärna lite lätt framåtlutad och placera den övre foten i knävecket så att benet böjs.
Dra sedan det övre benet/knät uppåt med hjälp av rumpmuskulaturen. Du känner när du gör rätt, det ska vara jobbigt!

Tänk på: att se till så att det undre knät ligger i marken.

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!

Jämför produkterJämför

Toolbar example

Klicka på -symbolen för att börja jämföra produkter

Genom vårt verktyg för att jämföra produkter kan du enkelt se och jämföra olika egenskaper på våra produkter.
Informationen varierar beroende på vilka produkter du väljer, exempelvis färger, vattentätt. tillgängliga storlekar, vikt, batteritid och mycket mer.
- Helt enkelt lite lättare för dig att hitta rätt produkter!

    Ta bort val

    Mina favoriterSe dina favoriter

    Toolbar example

    Klicka på -symbolen för att lägga till i favoriter

    Här hittar du de senaste produkterna som du markerat som favoriter. För att visa alla produkter som du har lagt till kan du enkelt logga in
    på Mina sidor och klicka på fliken Mina Favoriter.
    - Allt det bästa på ett ställe!