Just nu - Fri hemleverans!  Gäller vid köp för minst 995 kr.

Vanliga frågor

Sortiment & kampanjer

Jag önskar mer information om en produkt, vart vänder jag mig?

Du kan gärna kontakta vår kundservice på info@outnorth.se eller 0480-94 000 så hjälper de dig.

Jag saknar mått för en produkt jag vill köpa, hur gör jag?

De allra flesta produkter, som det är olika storlekar på, har en länk som heter ”Storleksguide” som ligger under de olika storleksvalen.

Storleksguide.png

Hittar du inte svaret där är du välkommen att ta kontakt med kundservice för att få information.

Du hittar kontaktinformation här. 

Jag har sett varan billigare i en annan butik. Kan ni matcha priset?

Vi erbjuder en prisgaranti som gäller om en annan butik har ett ordinare pris som är lägre än det du ser hos oss på Outnorth. Vi matchar inte tillfälliga kampanjpriser eller rea-priser. 

Läs mer om vår prisgaranti i våra köpvillkor för att se hur du gör för att använda dig av garantin samt mer om hur den fungerar.

Visa fler

Order & Beställning

Varför har jag inte fått något ordererkännande?

Det skickas alltid ett ordererkännande till den e-postadress som du har uppgivit vid beställningen. Har du inte fått något mail så har beställningen inte gått igenom. Alternativt kan du ha uppgivit en felaktig e-postadress. Kontrollera gärna din skräppost så att mailet inte har hamnat där.

Du kan även logga in på  Mina Sidor så ser du statusen på alla dina ordrar.

Är du osäker - kontakta gärna kundservice.

Varför fungerar inte min rabattkod?

Om du inte kan se att du får din rabatt måste du kontrollera om din rabattkod gäller för produkterna du önskar köpa.

Kontrollera att koden fortfarande är giltig samt vilka villkor som gäller för den. Vissa koder gäller t.ex. inte för rabatterade varor. Om allt ser korrekt ut enligt villkoren för rabattkoden men du fortfarande inte ser någon rabatt, är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Kan jag avbeställa min order?

Kontakta kundservice via mail eller telefon så hjälper vi dig på bästa sätt. Din order kan makuleras förutsatt att din order inte är plockad, packad eller skickad.

Om den har skickats måste du hämta ut paketet för att undvika kostnader. Hämtar du ut den kan du skicka tillbaka det till oss, kostnadsfritt, med den medföljande retursedeln.

info@outnorth.se
Telefon: 0480 - 940 00

Kan jag ändra på min order efter jag fått ordererkännande?

Ändringar kan vara möjligt om ordern inte har kommit för långt i vår packningsprocess.

Att ta bort en produkt eller ex.vis ändra färg eller storlek på en produkt kan vara möjligt genom att kontakta kundservice.

Vill du byta en produkt till något som är billigare så går det bra. Kontakta vår kundservice så kommer vi hjälpa dig med detta. Vill du däremot byta till något som är dyrare så behöver vi ta bort din order och du får lägga en ny.

Det är tyvärr inte möjligt att lägga till produkter i din order. Du kan  lägga en helt ny order med bara den nya produkten eller kontakta vår kundservice och be oss makulera ursprungsordern. Därefter kan du lägga en ny, komplett order.

Kontakta kundservice så hjälper vi dig om det är möjligt.

Jag har skrivit fel mailadress - vad gör jag?

Om du har skrivit fel mailadress kan du kontakta vår kundservice via mail, info@outnorth.se, så justerar vi det i din order och kundprofil.

Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?

Om du inte hämtar ut paketet du beställt debiteras du 300 kr för outlöst paket.

Har du ångrat dig så behöver du hämta paketet och skicka tillbaka det med returdokumenten som finns i paketet, vilket är kostnadsfritt.

Kan man som företag lägga en order med en leveransadress och en annan fakturaadress?

Skicka ett mail till info@outnorth.se så tittar vi närmare på det.

Informationen vi behöver är:

  • vad ni vill beställa
  • leveransadress
  • fakturaadress
  • organisationsnummer
  • eventuell märkning av fakturan
  • namn och telefonnummer till kontaktperson

Denna typ av order skickar vi som företagspaket. Frakt tillkommer med 49 SEK inklusive moms samt fakturaavgift på 50 SEK inklusive moms.
I de flesta fall krävs förskottsfaktura. 

Kan jag köpa presentkort hos er?

Naturligtvis kan du det. Du hittar presentkorten genom att gå direkt in på produkten Presentkort där du själv väljer belopp, mottagarnamn och ett personligt meddelande till mottagaren. 

Du kan också söka efter "Presentkort". 

Visa fler

Betalning

Vilka betalsätt kan jag välja?

Via Klarna kan du välja Kortbetalning, Faktura, Delbetalning eller Betala direkt.
Kan du inte genomföra ditt köp med önskad betalmetod, även med angivet personnummer, ber vi dig kontaka Klarna. 

I tillägg till Klarnas alternativ kan du betala med PayPal.

Önskar du inte att uppge ditt personnummer får du endast möjlighet att välja kortbetalning och PayPal.

Hur använder jag mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto/rabattkupong?

I kassan finns ett fält högst upp med texten "Lägg till värdekod". Här anger du din kod och klickar sedan du på "Aktivera". Om koden är giltig kommer rabatten att dras bort från produkten/ordern.

När rabatten är aktiverad syns en extra textrad i din varukorg.

Behöver jag betala en faktura om jag ska returnera en produkt?

Nej, har du valt betalsätt faktura bör du rapportera retur till Klarna i deras app eller till deras kundservice. Din faktura kommer då att pausas tills vi har hanterat din retur.

När returen är hanterad krediteras eller justeras din faktura och en ny och uppdaterad faktura skickas ut från Klarna.

Har du betalat din faktura kommer Klarna att kontakta dig om tillvägagångssätt för att få dina pengar återbetalade. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller via chatt på se Klarnas kundservicesida.

Var är min faktura?

Din faktura skickas till den mailadress som du angav när du lade din order. Den aktiveras i samband med att din order skickas från vårt lager.

Du kan även se din faktura på "Mitt Klarna" eller via mobil-app.

Jag har en fakturafråga, vad gör jag?

Om du har frågor eller önksar administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller via Klarnas kundservice.

När dras betalningen från mitt kort om jag väljer kortbetalning?

När du gör beställningen med kortbetalning reserveras pengarna på ditt kort och dras när vi skickar din order till dig.

Det är tryggt att betala med kort hos Outnorth. Vi drar inte pengarna från dig förrän vi skickat varorna till dig. 

Hur säkert är det att betala med kort hos Outnorth?

Ett av betalningsalternativen på Outnorth är kortbetalning och det är en säker betalningsmetod.

När du ombeds lämna ditt kortnummer så befinner du dig på en krypterad sida. Transaktionen genomförs i samarbete med Klarnas betalväxel som är en av Nordens ledande betalväxlar och den är PCI-certifierad.
De använder den av VISA och MASTERCARD utvecklade 3D Secure-kopplingen i sin betalväxel. Outnorth har även ett SSL-certifikat för att du som kund skall kunna känna dig trygg i att ingen annan får tillgång till informationen som du lämnar ifrån dig på våra betalsidor.

Är alla priser inklusive moms hos er?

Ja, alla priserna på våra produkter är inklusive moms.

Visa fler

Leverans & Frakt

Vad har ni för leveranstid?

Om vi har de produkter du har beställt i lager så skickar vi din order inom 3 vardagar.

Behöver vi däremot beställa hem delar av din order från leverantör så skickar vi den inom 7-10 arbetsdagar alternativt det datumet som är angivet inne på produkten.

Tiden för leverans från vårt lager till Dig beror på din valda leveransmetod och var i Sverige du bor. 

OBS! På grund av rådande omständigheter gällande covid-19 har vi för tillfället inte möjlighet att erbjuda Prioriterad leverans! Läs mer om hur covid-19 kan påverka leveranstiderna här.

Standardleverans tar normalt 1-3 dagar från att paketet lämnat lagret. 

Prioriterad leverans gäller endast när du köpt lagerförda varor. Detta innebär att vi skickar din order samma dag om din order är lagd före 16.00 en vardag. Är din order lagd senare skickar vi den nästkommande vardag.

Hemleverans tar normalt 2-4 dagar från att paketet lämnat lagret. När paketet närmar sig kontaktar transportören dig för att boka vilken tid du vill få paketet levererat. 

Vilka fraktalternativ erbjuder ni och vad kostar frakten?

Standardfrakten är kostnadsfri vid ordervärde över 495 kr.

Vi erbjuder även andra fraktalternativ:

OBS! På grund av rådande omständigheter gällande covid-19 har vi för tillfället inte möjlighet att erbjuda Prioriterad leverans!

Standardleverans
(ordervärde under 495 kr)
49 kr
Prioriterad leverans
(vid lagerförda varor)
79 kr
Hemleverans 129 kr

Vill du läsa mer om leveransalternativen hittar du information här.


Beställningar från Outnorth.se skickas endast inom Sverige. Om du önskar beställa till ett annat land behöver du lägga din order från vår internationella websida; www.outnorth.com

Hur kan jag spåra mitt paket?

I samband med att din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse från Outnorth samt ett separat mail med från noreply@unifaunonline.se. 

I det senare mailet finns en spårningslänk så att du kan följa din order via Postnords hemsida.

Kontrollera gärna din skräppost om du inte har fått mailet med spårningslänk i din vanliga inkorg.

Var kan jag hämta ut mitt paket?

Ditt paket skickas till det ombud som du valde i samband med köpet. Har du inte valt något ombud, kommer paketet att levereras till närmaste PostNord-ombud baserat på din adress.

Vi har tyvärr inte möjlighet att lämna ut din order på vårt lager utan alla ordrar inom Sverige skickas med PostNord.

Vad händer om jag fått en leveransbekräftelse från Outnorth men ingen avisering från posten?

Du kan spåra din order via spårningsinformationen som du fick i samband med att ordern skickas. Finns den på ditt utlämningsställe kan du hämta ut ordern med din legitimation och orderns kollinummer.

Kontakta vår kundservice om ordern verkar ha fastnat på vägen.

Hur länge finns min order kvar hos postombudet?

Ditt paket ligger kvar hos postombudet i 2 veckor. Därefter skickas ditt paket tillbaka till oss. Outlösta paket debiteras en avgift på  300 kr.

Min order var skadad vid leveransen - vad gör jag?

Först och främst, säg till om detta när du hämtar ut paketet hos ombudet. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras.

Det är även viktigt att du fotograferar paket och emballage innan du öppnar paketet. När du gjort detta så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Levererar ni utanför Sverige?

Ja vi levererar till större delen av världen. Välj aktuell marknad längst ner på hemsidan.

Finns inte ditt önskade land med egen flagga kan du i kassan se om vi skickar till det aktuella landet från Outnorth.com

Visa fler

Retur & Reklamation

Jag saknar returdokument, vad gör jag?

Tillsammans med alla ordrar ska vi skicka en med en returfraktsedel och en returföljesedel. Vi beklagar om  detta inte följde med din order.

Saknar du returföljesedeln som du ska lägga i paketet så kan du ladda ner den här.

Det underlättar hanteringen för oss att du använder den vid alla former av returer. På returföljesedeln står det också hur du går tillväga.

Alternativt kan du själv skriva på ett "vanligt" papper men kom ihåg att ange ditt ordernummer.

Saknar du även din returfraktsedel som du ska sätta på utsidan paketet för kostnadsfri retur? Kontakta kundservice för att få en ny. Kom ihåg att uppge ditt ordernummer vid kontakt med kundservice. 

Hur gör jag en retur?

Tillsammans med din order får du en returföljesedel och en returfraktsedel.

Du fyller i returföljesedeln, lägger den och produkten/produkterna i emballaget, klistrar returfraktsedlen utanpå paketet och lämnar in hos ett postombud.

Har du inte din returföljesedel eller returfraktsedel så hittar du information här eller tryck på överskriften Retur & Reklamation för att hitta svar på fler vanliga frågor i ämnet. 

Kostar det något att returnera en vara?

Nej, du har fria returer hos Outnorth.se när du använder returfraktsedeln som du fick tillsammans med din order.

Om du saknar returfraktsedeln går det bra att kontakta vår kundtjänst för att få en ny per mail eller post.

Hur länge har jag öppet köp?

Vi erbjuder totalt 30 dagars öppet köp.

Detta räknas från den dag du hämtar ut eller tar emot din order tills du lämnar ditt paket i retur hos postombud.

För mer infomration om hur du returnerar tryck på överskriften Retur & Reklamation så hitta du svar på fler frågor i ämnet.

Hur gör jag ett byte?

Om du vill byta en produkt lägger du en ny order på önskad vara.

Returnera produkten du inte vill behålla genom att fylla i returföljesedeln och skicka tillbaka den med retursedeln som du fått tillsammans med din order. Saknar du retur-dokumenten hittar du information här.

Vi krediterar beloppet när din retur är färdigbehandlad.

Hur reklamerar jag en produkt?

Kontakta kundservice via mail eller vårt kontaktformulär. Bifoga bilder eller video som visar varans fel/brist samt en beskrivning av problemet samt hur du har använt produkten och vad som har hänt.

När vi har mottagit denna information kommer vi att kontakta dig om hur vi går vidare i ärendet.

En produkt som returneras för reklamation ska vara rentvättad och fri från hundhår, lera och dylikt. Om inte produkten är ren när den kommer in till oss kan den komma att returneras utan åtgärd.

Hur lång tid tar en retur?

Vår målsättning är att en retur ska hanteras inom 5 vardagar efter att vi har mottagit den.

När returen är hanterad skickas en bekräftelse per mail. Du kan även se en behandlad returorder på Mina Sidor.

I perioder med hög belastning kan hanteringen av returer ta något längre tid.

Hur hanteras mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto/rabattkupong vid en retur?

Har du använt en rabattkod du fått på köpet i en kampanj och gör en retur kommer vi att räkna bort rabattkodens värde från det återbetalda beloppet.

Rabattkoden skickas inte ut på nytt utan den förblir förbrukad.

Om du däremot betalat för ett presentkort kommer vi att skapa ett nytt presentkort till dig. Det nya presentkortet skickas via e-post.

Visa fler

Kontakt & Mina sidor

Jag hittar inte den information jag behöver här - hur kontaktar jag er?

Du kan kontakta oss både via mail info@outnorth.se och via telefon 0480-94 000.

Vilka öppettider har kundservice?

Våra öppettider är Måndag – Torsdag 9:00-17:00 och Fredag 9:00-16:00.

Om du söker svar på frågor utanför dessa tider kan du leta bland svar på denna sida.

Har ni en chatt?

Ja, vi har en chatt och den är synlig när det finns en ledig agent som kan hjälpa dig. När chatten inte är synlig så innebär det att chatten är stängd eller att alla agenter är upptagna för stunden.

Kommer inte chatten upp när du behöver oss så är du välkommern att ta kontakt via andra kanaler, alternativen hittar du här.

Hur loggar jag in på Mina sidor?

Du loggar in på Mina sidor via  user-icon.png - ikonen högst upp till höger alternativt via "Logga in" längst ner till höger på hemsidan.

Försöker du skapa ett nytt konto men får besked om att E-posten redan är upptagen?
Då har det troligtivs skapats ett konto när du lagt en order hos oss. Har du inte valt ett lösenord för ditt konto väljer du "Glömt lösenord"

Hur bekräftar jag mitt konto?

Om du får besked om att bekräfta ditt konto när du vill logga in på Mina sidor, bör du ha fått ett mail från oss.

Kontrollera gärna din skräppost och kontakta kundservice om du inte hittar bekräftelsemailet.

Hur gör jag för att avbryta min prenumeration på ert nyhetsbrev?

Längst ner i våra nyhetsmail finns en länk som heter "Avregistrera". Klicka på den och följ instruktionen.

Du kan även ändra dina inställningar via Mina sidor

Visa fler

Covid-19

Kan jag beställa hos er idag och förvänta mig normal orderhantering?

Vår webbshop är öppen som vanligt och vi skickar ordrar dagligen för att kunna leverera dina varor så snabbt som möjligt. Läs mer om leveranstider här.

Om du har frågor till oss maila kundservice på info@outnorth.se

Hur påverkas leveranstiden av situationen?

Vi gör allt vi kan för att upprätthålla de leveranstider vi normalt erbjuder. En del leveranser kan ta något längre tid än vanligt och vi hoppas på förståelse för detta. 

Läs om våra leveranstider här.

Påverkas returhanteringen av situationen?

Det kan ta lite längre tid för returer att komma fram till oss, men när vi mottagit din retur får du ett meddelande på mail med bekräftelse på att den är mottagen.

Normalt hanterar vi din retur inom fem arbetsdagar efter att du har mottagit bekräftelsen och vi gör vårt yttersta för att hanteringen inte ska ta längre tid.

Läs mer om returer här.

Vilka åtgärder vidtar Outnorth för att förhindra smittspridning?

Vi håller oss ständigt uppdaterade kring Covid-19 och vidtar de åtgärder som behövs. Vi följer naturligtvis Folkhälsomyndighetens riktlinjer och anpassar oss efter rådande rekommendationer. De medarbetare som kan, jobbar tillsvidare hemifrån.

Vi har också infört extra rengörings- och hygienrutiner och utvärderar löpande vad vi kan göra för att bidra till att hålla oss själva och människor i vår omgivning friska.

Vi vill påminna dig om att naturen har öppet som vanligt!

Kan jag beställa med hemleverans?

Ja! Du gör detta val i kassan under leveransalternativ innan du bekräftar ditt köp.

Just nu - Fri hemleverans! Gäller vid köp för minst 995 kr.

Har kundservice öppet som vanligt?

Ja, vi har öppet som vanligt och besvarar dina frågor. Du hittar som vanligt svar på frågor i vår FAQ, annars är du självklart välkommen att kontakta oss via mail, chatt eller telefon.

Kommer ni skicka ordern det datumet som stod på min produkt vid order?

I nuläget är det svårt att förutse förseningar, då varje order kan påverkas på många olika sätt. Vi bevakar just nu våra inleveranser extra noga, vårt lager skickar ordrar dagligen och fraktbolagen gör sitt yttersta för att leverera i tid. I flera led finns nya utmaningar och alla hjälps åt att lösa detta på bästa sätt.

Så fort en order har skickats, kommer du att motta en leveransbekräftelse samt spårningsinformation. Om en vara du har beställt blir försenad från en av våra leverantörer kommer vi meddela dig så snart som möjligt.

Om du vill veta status på din order efter att den lämnat vårt lager, kontrollera spårningen som du bör ha mottagit när din order skickades från oss.

Jag vill returnera en order men kan inte besöka mitt serviceställe - kan ni hjälpa mig?

Kontakta vår kundtjänst på info@outnorth.se så hittar vi en lösning som gör att du kan returnera dina varor på ett tryggt och säkert sätt! 

Kan jag ändra från Standardleverans till Hemleverans?

Det är tyvärr inte möjligt att ändra leveranssätt efter att en order har skickats.

Har du svårt att hämta ditt paket på utlämningsstället, eller befinner dig på annan ort, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Vad händer om jag inte kan hämta mitt paket på mitt serviceställe?

Har du svårt att hämta ditt paket på utlämningsstället, eller befinner dig på annan ort, kontakta kundtjänst på info@outnorth.se så hjälper vi dig.

Visa fler

Vill du kontakta oss?

Vår kundservice hjälper dig gärna med frågor och funderingar du inte hittar svaret på.

Mail

Önskar du skicka ett mail kontaktar du oss på info@outnorth.se eller kan du enkelt fylla i vårt kontaktformulär nedan.

Om din fråga gäller en order du lagt hos oss, kom ihåg att inkludera ditt ordernummer i mailet.

Telefon

Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!