Fri frakt! Just nu har vi fri standardfrakt på alla ordrar inom Sverige. Gäller t.o.m. 2021.11.01

Vanliga frågor

Lagerflytt

Visa fler

Kontakt & Mina sidor

Vilka öppettider har kundservice?

Våra öppettider är:
Måndag – Fredag 09:00-16:00
Telefonen är lunchstängd varje dag 11.30 - 12.00

Om du söker svar på frågor utanför dessa tider kan du leta bland svar på denna sida.

Har ni en chat?

Ja, vi har en chat och den är synlig när det finns en ledig agent som kan hjälpa dig. När chatten inte är synlig så innebär det att chatten är stängd eller att alla agenter är upptagna för stunden.

Kommer inte chatten upp när du behöver oss så är du välkommen att ta kontakt via våra andra kanaler, antingen via mail på info@outnorth.se eller på telefon 0480-94 000.

Jag hittar inte den information jag behöver här - hur kontaktar jag er?

Du kan kontakta oss både via mail info@outnorth.se och via telefon 0480-94 000.

Hur loggar jag in på Mina sidor?

Du loggar in på Mina sidor via  user-icon.png - ikonen högst upp till höger alternativt via "Logga in" längst ner till höger på hemsidan.

Försöker du skapa ett nytt konto men får besked om att E-posten redan är upptagen?
Då har det troligtivs skapats ett konto när du lagt en order hos oss. Har du inte valt ett lösenord för ditt konto väljer du "Glömt lösenord"

Hur gör jag för att avbryta min prenumeration på ert nyhetsbrev?

Längst ner i våra nyhetsmail finns en länk som heter "Avregistrera". Klicka på den och följ instruktionen.

Du kan även ändra dina inställningar via Mina sidor

Hur bekräftar jag mitt konto?

Om du får besked om att bekräfta ditt konto när du vill logga in på Mina sidor, bör du ha fått ett mail från oss.

Kontrollera gärna din skräppost och kontakta kundservice om du inte hittar bekräftelsemailet.

Visa fler

Sortiment & kampanjer

Jag önskar mer information om en produkt, vart vänder jag mig?

Du kan gärna kontakta vår kundservice på info@outnorth.se eller 0480-94 000 så hjälper de dig.

Jag saknar mått för en produkt jag vill köpa, hur gör jag?

De allra flesta produkter, som det är olika storlekar på, har en länk som heter ”Storleksguide” som ligger under de olika storleksvalen.

Storleksguide.png

Hittar du inte svaret där är du välkommen att ta kontakt med kundservice för att få information.

Du hittar kontaktinformation här. 

Vad är Outnorth price?

Outnorth price är noga utvalda storsäljare som vi kontinuerligt matchar mot marknaden, för att kunna erbjuda dig så attraktiva priser som möjligt.

Priserna och vilka produkter som inkluderas uppdateras löpande och undantas som standard från alla våra kampanjer.

Visa fler

Retur & Reklamation

Jag saknar returdokument, vad gör jag?

Tillsammans med alla ordrar ska vi skicka en med en returfraktsedel och en returföljesedel. Vi beklagar om  detta inte följde med din order.

Saknar du returföljesedeln som du ska lägga i paketet så kan du ladda ner den här.

Det underlättar hanteringen för oss att du använder den vid alla former av returer. På returföljesedeln står det också hur du går tillväga.

Alternativt kan du själv skriva på ett "vanligt" papper men kom ihåg att ange ditt ordernummer.

Saknar du även din returfraktsedel som du ska sätta på utsidan paketet för kostnadsfri retur? Kontakta kundservice för att få en ny. Kom ihåg att uppge ditt ordernummer vid kontakt med kundservice. 

Hur gör jag en retur?

Tillsammans med din order får du en returföljesedel och en returfraktsedel.

Du fyller i returföljesedeln, lägger den och produkten/produkterna i emballaget, klistrar returfraktsedlen utanpå paketet och lämnar in hos ett postombud.

Har du inte din returföljesedel eller returfraktsedel så hittar du information här eller tryck på överskriften Retur & Reklamation för att hitta svar på fler vanliga frågor i ämnet. 

Kostar det något att returnera en vara?

Nej, du har fria returer hos Outnorth.se när du använder returfraktsedeln som du fick tillsammans med din order.

Om du saknar returfraktsedeln går det bra att kontakta vår kundtjänst för att få en ny per mail eller post.

Hur gör jag ett byte?

Om du vill byta en produkt lägger du en ny order på önskad vara.

Returnera produkten du inte vill behålla genom att fylla i returföljesedeln och skicka tillbaka den med retursedeln som du fått tillsammans med din order. Saknar du retur-dokumenten hittar du information här.

Vi krediterar beloppet när din retur är färdigbehandlad.

Hur länge har jag öppet köp?

Vi erbjuder totalt 30 dagars fri returrätt som består av 14 dagars ångerrätt och ytterligare 16 dagars förlängt öppet köp.* Detta räknas från den dagen du hämtar ut eller tar emot din order tills du lämnar ditt paket i retur hos postombud.

 Mer information om hur du returnerar hittar du här.

*Förlängt öppet köp gäller inte bad/underkläder. Förlängt öppet köp eller ångerrätt gäller inte specialanpassade varor, t.ex. skidor som har borrade bindningar eller stenslipning, eller bad- och underkläder som levereras förseglade och du bryter förseglingen.

För mer information se våra Köpvillkor.

Hur reklamerar jag en produkt?

Kontakta kundservice via mail eller vårt kontaktformulär. Bifoga bilder eller video som visar varans fel/brist samt en beskrivning av problemet samt hur du har använt produkten och vad som har hänt.

När vi har mottagit denna information kommer vi att kontakta dig om hur vi går vidare i ärendet.

En produkt som returneras för reklamation ska vara rentvättad och fri från hundhår, lera och dylikt. Om inte produkten är ren när den kommer in till oss kan den komma att returneras utan åtgärd.

Hur lång tid tar en retur?

Vår målsättning är att en retur ska hanteras inom 8 vardagar efter att vi har mottagit den.

När returen är hanterad skickas en bekräftelse per mail. Du kan även se en behandlad returorder på Mina Sidor.

I perioder med hög belastning kan hanteringen av returer ta något längre tid.

Hur hanteras mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto vid en retur?

Om du betalat med ett presentkort/värdebevis/tillgodokvitto kommer beloppet återföras till samma kod som du mottagit innan. Samma kod kan därmed användas igen.

Jag vill reklamera en produkt som jag köpt hos Tindeberg.se. Hur gör jag?

I reklamationsärenden mot Tindeberg ber vi dig skicka ett mail till kundservice@tindeberg.se.

Visa fler

Leverans & Frakt

Uppdelade ordrar

För att kunna leverera så snabbt och smidigt som möjligt kan det bli så att vi skickar din order i två olika leveranser. Vi har i dagsläget ingen möjlighet att manuellt välja om en order ska delas upp i flera delar, det styrs istället av varornas placering på lagret. Om du bara fått en del av din order så skickar vi resterande delar av din beställning så snart vi kan! Debitering sker först när sista delen av din order har levererats.  

Vill du göra en ändring, kontakta vår kundservice på info@outnorth.se så hjälper vi dig med din beställning. Annars skickas din order så snart som möjligt. 

Vilka fraktalternativ erbjuder ni och vad kostar frakten?

Standardfrakten är kostnadsfri vid ordervärde över 495 kr.

Vi erbjuder även andra fraktalternativ:

Standardleverans
(ordervärde under 495 kr)
49 kr
Hemleverans 129 kr

Vill du läsa mer om leveransalternativen hittar du information här.


Beställningar från Outnorth.se skickas endast inom Sverige. Om du önskar beställa till ett annat land behöver du lägga din order från vår internationella websida; www.outnorth.com

Vad har ni för leveranstid?

Om vi har de produkter du har beställt i lager så skickar vi din order inom 1-3 vardagar.

Behöver vi däremot beställa hem delar av din order från leverantör så skickar vi den inom 7-10 arbetsdagar alternativt det datumet som är angivet inne på produkten.

Om din order innehåller både lagervaror och beställningsvaror så inväntar vi samtliga produkter och dellevererar inte. Skulle du önska motta produkterna i lager får vi be dig kontakta vår kundservice så försöker vi naturligtvis hitta en lösning.

Tiden för leverans från vårt lager till Dig beror på din valda leveransmetod och var i Sverige du bor. 
Läs mer om hur covid-19 kan påverka leveranstiderna här.

Standardleverans tar normalt 1-3 dagar från att paketet lämnat lagret. 

Hemleverans tar normalt 2-4 dagar från att paketet lämnat lagret. När paketet närmar sig kontaktar transportören dig för att boka vilken tid du vill få paketet levererat. 

Hur kan jag spåra mitt paket?

I samband med att din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse från Outnorth samt ett separat mail med från noreply@unifaunonline.se. 

I det senare mailet finns en spårningslänk så att du kan följa din order via Postnords hemsida.

Kontrollera gärna din skräppost om du inte har fått mailet med spårningslänk i din vanliga inkorg.

Var kan jag hämta ut mitt paket?

Ditt paket skickas till det ombud som du valde i samband med köpet. Har du inte valt något ombud, kommer paketet att levereras till närmaste PostNord-ombud baserat på din adress.

Vi har tyvärr inte möjlighet att lämna ut din order på vårt lager utan alla ordrar inom Sverige skickas med PostNord.

Vad händer om jag fått en leveransbekräftelse från Outnorth men ingen avisering från posten?

Du kan spåra din order via spårningsinformationen som du fick i samband med att ordern skickas. Finns den på ditt utlämningsställe kan du hämta ut ordern med din legitimation och orderns kollinummer.

Kontakta vår kundservice om ordern verkar ha fastnat på vägen.

Begär ni extra fraktkostnader efter ordern har skickats?

Vi eller PostNord begär inte extra kostnader efter du har lagt din order. Fraktkostnaderna (om de finns) syns i orderbekräftelsen.

Om du har fått ett sms/mail om att du måste betala extra för att få ditt paket är detta oftast falskt. Tyvärr cirkulerar det ibland bluffmejl och sms, där avsändaren påstår sig att vara transportör till ditt paket. Klicka inte på länkar om du är osäker på vad de är.

Undantag skulle vara om du väntar på hemleverans från PostNord men inte är hemma på den tiden du har bokat med dem. (Tiden för hemleverans bokar man hos PostNord när de meddelar om att paketet är på väg). Då kan extra frakt tillkomma.

Min order var skadad vid leveransen - vad gör jag?

Först och främst, säg till om detta när du hämtar ut paketet hos ombudet. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras.

Det är även viktigt att du fotograferar paket och emballage innan du öppnar paketet. När du gjort detta så kontaktar du vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Vad innebär "Hemleverans"?

Om du väljer "Hemleverans" kan du få din order levererad fram till dörren till en kostnad av 129 kr.

Leveransen sker med Postnord som kommer ta kontakt med dig för att bestämma en tid för leverans. Normalt får du välja mellan olika tidsintervaller på vardagar, vilka intervaller du kan välja beror på var du bor.

Tänk på att PostNord behöver en dag extra för att hantera en hemleverans jämfört med normal postgång. 

Hur länge finns min order kvar hos postombudet?

Ditt paket ligger kvar hos postombudet i 7 dagar. Därefter skickas ditt paket tillbaka till oss. Outlösta paket debiteras en avgift på  300 kr.

Kan jag ändra från Standardleverans till Hemleverans?

Det är tyvärr inte möjligt att ändra leveranssätt efter att en order har skickats.

Har du svårt att hämta ditt paket på utlämningsstället, eller befinner dig på annan ort, kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Levererar ni utanför Sverige?

Ja vi levererar till större delen av världen. Välj aktuell marknad längst ner på hemsidan.

Finns inte ditt önskade land med egen flagga kan du i kassan se om vi skickar till det aktuella landet från Outnorth.com

Visa fler

Betalning

Hur använder jag mitt presentkort/värdebevis/tillgodokvitto/rabattkupong?

I kassan finns ett fält högst upp med texten "Lägg till värdekod". Här anger du din kod och klickar sedan du på "Aktivera". Om koden är giltig kommer rabatten att dras bort från produkten/ordern.

När rabatten är aktiverad syns en extra textrad i din varukorg.

Vilka betalsätt kan jag välja?

Via Klarna kan du välja Kortbetalning, Faktura, Delbetalning eller Betala direkt.
Kan du inte genomföra ditt köp med önskad betalmetod, även med angivet personnummer, ber vi dig kontaka Klarna.

Önskar du inte att uppge ditt personnummer får du endast möjlighet att välja kortbetalning.

Kan jag ange både en rabattkod och ett presentkort/tillgodokvitto vid betalning av min order?

Naturligtvis går det utmärkt att ange både en rabattkod och ett presentkort/tillgodokvitto när du ska betala din order i kassan. 

Ange och aktivera alltid en kod i taget - först rabattkoden och klicka på "Aktivera" och därefter presentkortet/tillgodokvittot och klicka på "Aktivera". Det är däremot inte möjligt att lägga till fler än en rabattkod i en och samma beställning, såvida inget annat uppges i kampanjvillkoren.

Detsamma gäller om du vill ange flera presentkort/tillgodokvitton i en och samma order - aktivera en kod i taget.

Behöver jag betala en faktura om jag ska returnera en produkt?

Nej, har du valt betalsätt faktura bör du rapportera retur till Klarna i deras app eller till deras kundservice. Din faktura kommer då att pausas tills vi har hanterat din retur.

När returen är hanterad krediteras eller justeras din faktura och en ny och uppdaterad faktura skickas ut från Klarna.

Har du betalat din faktura kommer Klarna att kontakta dig om tillvägagångssätt för att få dina pengar återbetalade. Önskar du förlänga förfallodatumet eller administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller via chatt på se Klarnas kundservicesida.

Jag har en fakturafråga, vad gör jag?

Om du har frågor eller önksar administrera din faktura vänligen kontakta Klarna på telefon 08-120 120 10 eller via Klarnas kundservice.

När dras betalningen från mitt kort om jag väljer kortbetalning?

När du gör beställningen med kortbetalning reserveras pengarna på ditt kort och dras när vi skickar din order till dig.

Det är tryggt att betala med kort hos Outnorth. Vi drar inte pengarna från dig förrän vi skickat varorna till dig. 

Var är min faktura?

Din faktura skickas till den mailadress som du angav när du lade din order. Den aktiveras i samband med att din order skickas från vårt lager.

Du kan även se din faktura på "Mitt Klarna" eller via mobil-app.

Varför har jag fått ett mail om att betalning på min order måste förnyas?

När du lägger en order med Klarna kortbetalning reserveras beloppet på ditt kort tills ordern skickas från vårt lager.

Ibland händer det att reservationen ligger längre än de 28 dagar som reservationen kan ligga utan att avaktiveras, och då behöver Klarna skicka en länk för att återaktivera betalningen.

När detta händer kan vi inte skicka din order innan betalningsreservationen har aktiverats på nytt. Därför måste vi be Klarna skicka ett mail till dig med en länk där du kan bekräfta att reservationen kan återupptas. Önskas inte ordern längre, så kan vi makulera ordern, och då debiteras det inget.

Vi eller Klarna debiterar inga extra pengar från ditt kort. Förnyelse av reservationen behövs helt enkelt för att vi skall kunna skicka din order.

Är alla priser inklusive moms hos er?

Ja, alla priserna på våra produkter är inklusive moms.

Hur säkert är det att betala med kort hos Outnorth?

Ett av betalningsalternativen på Outnorth är kortbetalning och det är en säker betalningsmetod.

När du ombeds lämna ditt kortnummer så befinner du dig på en krypterad sida. Transaktionen genomförs i samarbete med Klarnas betalväxel som är en av Nordens ledande betalväxlar och den är PCI-certifierad.
De använder den av VISA och MASTERCARD utvecklade 3D Secure-kopplingen i sin betalväxel. Outnorth har även ett SSL-certifikat för att du som kund skall kunna känna dig trygg i att ingen annan får tillgång till informationen som du lämnar ifrån dig på våra betalsidor.

Visa fler

Order & Beställning

Varför fungerar inte min rabattkod?

Om du inte kan se att du får din rabatt måste du kontrollera om din rabattkod gäller för produkterna du önskar köpa.

Kontrollera att koden fortfarande är giltig samt vilka villkor som gäller för den. Vissa koder gäller t.ex. inte för rabatterade varor. Om allt ser korrekt ut enligt villkoren för rabattkoden men du fortfarande inte ser någon rabatt, är du välkommen att kontakta vår kundservice.

Varför har jag inte fått något ordererkännande?

Det skickas alltid ett ordererkännande till den e-postadress som du har uppgivit vid beställningen. Har du inte fått något mail så har beställningen inte gått igenom. Alternativt kan du ha uppgivit en felaktig e-postadress. Kontrollera gärna din skräppost så att mailet inte har hamnat där.

Du kan även logga in på  Mina Sidor så ser du statusen på alla dina ordrar.

Är du osäker - kontakta gärna kundservice.

Kan jag ändra på min order efter jag fått ordererkännande?

Ändringar kan vara möjligt om ordern inte har kommit för långt i vår packningsprocess.

Att ta bort en produkt eller ex.vis ändra färg eller storlek på en produkt kan vara möjligt genom att kontakta kundservice.

Vill du byta en produkt till något som är billigare så går det bra. Kontakta vår kundservice så kommer vi hjälpa dig med detta. Vill du däremot byta till något som är dyrare så behöver vi ta bort din order och du får lägga en ny.

Det är tyvärr inte möjligt att lägga till produkter i din order. Du kan  lägga en helt ny order med bara den nya produkten eller kontakta vår kundservice och be oss makulera ursprungsordern. Därefter kan du lägga en ny, komplett order.

Kontakta kundservice så hjälper vi dig om det är möjligt.

Kan jag avbeställa min order?

Kontakta kundservice via mail eller telefon så hjälper vi dig på bästa sätt. Din order kan makuleras förutsatt att din order inte är plockad, packad eller skickad.

Om den har skickats måste du hämta ut paketet för att undvika kostnader. Hämtar du ut den kan du skicka tillbaka det till oss, kostnadsfritt, med den medföljande retursedeln.

info@outnorth.se
Telefon: 0480 - 940 00

Jag har skrivit fel mailadress - vad gör jag?

Om du har skrivit fel mailadress kan du kontakta vår kundservice via mail, info@outnorth.se, så justerar vi det i din order och kundprofil.

Vad händer om jag inte hämtar ut ett paket som jag beställt?

Om du inte hämtar ut paketet du beställt debiteras du 300 kr för outlöst paket.

Har du ångrat dig så behöver du hämta paketet och skicka tillbaka det med returdokumenten som finns i paketet, vilket är kostnadsfritt.

Kan jag köpa presentkort hos er?

Naturligtvis kan du det. Du hittar presentkorten genom att gå direkt in på produkten Presentkort där du själv väljer belopp, mottagarnamn och ett personligt meddelande till mottagaren. 

Du kan också söka efter "Presentkort". 

Visa fler

Covid-19

Visa fler

Vill du kontakta oss?

Vår kundservice hjälper dig gärna med frågor och funderingar du inte hittar svaret på.

Mail

Önskar du skicka ett mail kontaktar du oss på info@outnorth.se eller kan du enkelt fylla i vårt kontaktformulär nedan.

Om din fråga gäller en order du lagt hos oss, kom ihåg att inkludera ditt ordernummer i mailet.

Telefon

  • Ring 0480 - 940 00

  • Öppettider
    Måndag - Fredag 09.00 - 16.00
    Telefonen är lunchstängd varje dag 11.30 - 12.00
Du surfar just nu i privat läge och kan då inte spara dina personliga favoriter. För att kunna använda denna funktion, avsluta privat läge och besök vår sida på nytt.. Stäng!